نکاتی برای تمیز نگه داشتن بهتر لنزها و سلامت چشمان | فروشگاه سی لنز

نکاتی برای تمیز نگه داشتن بهتر لنزها و سلامت چشمان

نکاتی برای تمیز نگه داشتن بهتر لنزها و سلامت چشمان

برای خیلی از افراد که برای اولین بار می خواهند از لنز چشم استفاده کنند، قرار دادن آن به روی چشم و برداشتنش می تواند کمی ترسناک باشد. اما اگر بدانید که چطور باید از لنزهایتان استفاده و نگهداری کنید، می توانید اطمینان داشته باید که استفاده از آن ها خطری برای سلامت چشمانتان نخواهد داشت.

ما نظر بهترین چشم پزشکان و کارشناسان چشم را در رابطه با استفاده ی صحیح از لنزها در این مقاله جمع آوری کرده ایم. بدین ترتیب یاد خواهید گرفت که چطور از لنزهایتان به درستی استفاده کنید.

نظر سنجی در سال 2019 از میان افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند انجام گرفته است که نتایج آن بسیار قابل تامل است. طبق این نظر سنجی، یک سوم افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، طریقه ی صحیح استفاده از لنزهایشان را نمی دانند.

اگر شما هم جز آن یک سوم هستید، حتما این مقاله را بخوانید تا با استفاده ی نادرست از آن ها سلامت چشم هایتان را به خطر نیندازید.

نکات مراقبت از لنز

در صورتی که علاقه مند به استفاده از لنز مانند لنز بایوفینتی هستید، دانستن باید ها و نبایدهای مربوط به آن به شما کمک می کند که استفاده ی سالم تری و موفق تری را داشته باشید. ما هر کدام از این قواعد را به طور مجزا برایتان تشریح کرده ایم.

بایدهای استفاده از لنز

مهمترین کارهایی که حتما باید در هر بار استفاده از لنز چشم طبیعی خود استفاده کنید، عبارت است از:

شستن داست ها و خشک کردن آن ها

قبل از لمس کردن لنزهایتان چه برای قراردادن آن در چشم و چه برای خارج کردن آن از چشم، دست هایتان را بشورید.

در طول روز حتی اگر کار خاصی انجام ندهید، آلودگی ها و باکتری های محبط یه روی دست هایتان می نشیند و می تواند به راحتی از طریق دست ها و به لنزها بچسبد و باعث آلودگی و عفونت های باکتریایی و قارچی چشم شود.

با شستن دست ها این باکتری ها را از بین خواهید برد و از انتقال آن به چشم ها جلوگیری خواهید کرد. نکته ی مهم بعدی خشک کردن دست ها پس از شست و شو است. خشک کردن آن ها با یک دستمال تمیز به اندازه ی شستن مهم است.

زیرا آب حاوی میکروارگانیسم های مضر برای چشم است که در صورت انتقال به چشم می تواند ایجاد سوزش و قرمزی کند و در موارد شدیدتر باعث ایجاد عفونت نیز خواهد شد.

پس به همان اندازه که شستن دست ها اهمیت دارد، خشک کردن آن نیز مهم است.

تمیز نگه داشتن جالنزی

جالنزی محفظه ای است که برای نگه داشتن لنزهایتان استفاده می کنید. انجمن بیناسنجان توصیه می کنند که پس از هر بار استفاده جالنزی خود را با محلول لنز ضدعفونی کنید و داخل آن را با محلول جدید پر کنید.

این کار از رشد میکروب ها و باکتری ها در داخل آن جلوگیری می کند. اگر هم خودتان را مقید کنید که ماهانه جالنزی خود را تعویض کنید که بسیار عالی خواهد بود.

ضدعفونی لنزها پس از هر بار استفاده

پس از آن که لنز چشم خاکستری را خارج کردید، باید آن را قبل از قرار دادن در جالنزی ضدعفونی کنید. قرار دادن شب تا صبح آن ها در جالنزی و محلول لنز برای ضدعفونی لنزها به تنهایی کافی نیست.

برای تمیز شدن لنزها باید پس از برداشتنشان از چشم آن را کف دست قرار دهید. چند قطره محلول به روی آن بریزید و سپس با سر انگشت بدون تماس ناخن تمامی قسمت های آن را مالش دهید.

سپس مجدد با محلول لنز آن را با آبکشی کنید و در جالنزی قرار دهید. این شیوه ی صحیح ضدعفونی کردن لنزها است.

در آوردن لنزها از چشم قبل از حمام و یا رفتن به استخر

قبل از رفتن به حمام و یا استخر، آن ها را از چشم خارج کنید. مواد شیمیایی موجود در آب استخر و میکروارگاسم ها موجود در آب با گیر افتادن در بین لنز و چشم باعث التهاب و مشکلاتی برای چشم ها خواهد شد.

اگر حین شنا و یا حمام لنز استفاده کردید، بهتر است بلافاصله از چشم خارج و دور انداخته شوند و یا این که با مواد ضدعفونی خاص کاملا ضدعفونی شوند.

تمامی این اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه برای حفظ سلامت چشم های شما می باشد.

تعویض به موقع لنزها

لنزهای تماسی دارای طول عمرهای مختلفی هستند. شما هنگام خرید مشخص می کنید که از کدام نوع استفاده می کنید. با خرید هر کدام موظف به تعویض آن ها در موعد مقرر هستید.

با خرید نمونه های سالانه حداکثر تا 12 ماه و نمونه های فصلی حداکثر تا سه ماه می توانید از آن ها استفاده کنید.

لنزهای روزانه یکبار مصرف نیز پس از یکبار استفاده دور انداخته می شوند. عدم رعایت این قوانین باعث ایجاد فونت در چشم خواهد شد.

نبایدهای استفاده از لنز

در این قمست با نبایدهای استفاده از لنزهای تماسی آشنا خواهید شد:

نخوابیدن با لنزهای تماسی

نباید هیچ وقت با لنزهای تماسی خود بخوابید. همانطور که مسواک زدن قبل از خواب را هیچ وقت فراموش نمی کنید، در آوردن لنزها از چشم و ضدعفونی کردن آن ها را نیز از خاطر نبرید.

خوابیدن با لنزهای تماسی خطر ساییدگی قرنیه را به دنبال خواهد داشت. جدا از این مورد خطرات دیگری مانند التهاب قرنیه ناشی از کمبود اکسیژن و زخم قرنیه را نیز به دنبال خواهد داشت.

نمالیدن چشم ها هنگام استفاده از لنز

مالیدن چشم ها باعث آسیب زدن به قرنیه چشم می شود. زمانی که لنز در چشم است، مالیدن آن می تواند باعث جمع شدن لنز در چشم و افتادن آن به بیرون از چشم شود. یا این که می تواند باعث شود لنز در پشت پلکتان گیر کند که در این حالت درآوردن آن از چشم سخت خواهد شد.

پس هیچ وقت چه لنز در چشمتان است و چه در چشمتان نیست، چشمهایتان را با شدت نمالید.

عدم استفاده از لنز در هنگام بیماری

هنگام سرماخوردگی، آنفولانزا و یا داشتن مشکلات آلرژی فصلی از لنزهای تماسی استفاده نکنید. استفاده از لنزها در این شرایط باعث افزایش تحریک پذیری چشم ها و منجر به التهاب چشم شود.

در صورت لزوم به استفاده از لنز در این شرایط با چشم پزشک خود مشورت کنید تا با تجویز داروی مناسب از بروز مشکلات بعدی در چشم هایتان جلوگیری کند.

عدم استفاده از لنزها در معرض حرارت های زیاد

لنزهای تماسی تنها زمانی که در معرض حرارت های شدید و بالا باشند ذوب می شوند، اما قرار گرفتن با آن ها برای ساعت های طولانی در معرض نور و گرمای شدید می تواند باعث خشکی لنزها و تحریک کردن چشم ها شود.

پس اگر دارای شغل هایی خاص مانند جوشکاری، نانوایی، شیرینی پزی و … هستید و ساعت زیادی در معرض گرما قرار می گیرید، بهتر است کمتر از لنزها استفاده کنید و یا حداقل در این باره با چشم پزشک خود مشورت کنید.

مرطوب نکردن لنزها با بزاق دهان و دیگر مایعات

به هیچ عنوان نباید لنزها با مایعی به جز مایع مخصوص لنز تماس داشته باشند. بزاق دهان، آب لوله کشی و تصفیه هیچ کدام محلول های مناسبی برای لنزها نیستند.

اشکال استفاده از این مواد داشتن باکتری و میکروب ها در خود و چسبیدن به لنز و آلوده کردن چشم است. تنها مایع مورد تایید که می توانید از آن برای مرطوب کردن لنزهایتان استفاده کنید محلول لنز است.

سخن آخر

مهمترین باید ها و نبایدهایی که باید در حین استفاده از لنز به آن ها پایبند باشید در این مقاله به آن ها اشاره شد. دانستن این نکات برای هر استفاده کننده ای ضروری و لازم است.

سهل انگاری در انجام دادن و ندادن هر کدام از این موارد می تواند پشیمانی بزرگی به بار آورد. پس برای داشتن چشمانی سالم همیشه این نکات را به خاطر داشته باشید.

همنچین نکاتی که متخصص چشم خودتان نیز متذکر شده است در کنار این نکات رعایت کنید. در صورت تمایل به تهیه لنز جشم رنگی خوب و همچنین بهترین لنزهای طبی سری به محصولات ما در سی لنز بزنید که با قیمت های عالی شما را شگفت زده خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
( پرداخت درمحل ویژه تهران )