آموزش اصولی مراقبت از لنزهای تماسی | فروشگاه سی لنز

آموزش اصولی مراقبت از لنزهای تماسی

آموزش اصولی مراقبت از لنزهای تماسی

مراقبت صحیح و اصولی از لنزهای تماسی ضمن این که باعث حفظ سلامت چشم هایتان می شود، به حفظ طول عمر لنزهایتان نیز کمک می کند.

فرقی نمی کند که قیمت لنز طبی شما چگونه می باشد. در هر صورت باید این نکات را رعایت کنید. توصیه هایی که در ادامه خدمت شما گفته می شود، توصیه هایی است که توسط بهترین متخصصان چشم در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های عفونی عنوان شده است.

اگر جز کسانی هستید که سلامت چشم هایتان برایتان اهمیت دارد حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

توصیه های متخصصان چشم

این نکات در مورد تمامی لنزهای تماسی صادق است. فرقی نمی کند که از لنز ارزان و یا لنز گران قیمت استفاده می کنید. حتما این نکات را برای کارایی بهتر لنزهایتان و همچنین حفظ لنزهایتان در طول دوره ی مصرفشان از آلودگی ها باید به کار بگیرید.

  • شست و شوی جالنزی

جالنزی خود را حتما هفته ای یک بار با آب و گرم و صابون بشورید. تمامی قسمت های داخلی آن را با انگشت دست بکشید تا رسوبات از داخل آن جدا شود. سپس با استفاده از یک دستمال تمیز آن زا خشک کنید.

  • تعویض جالنزی

معمولا توصیه می شود که جالنزی خود را حداقل هر سه ماه یکبار تعویض کنید. استفاده ی بیشتر از این زمان از محفظه های نگهداری لنز بهداشتی نیست.

  • حساسیت به تغییرات ایجاد شده در چشم

اگر در حین استفاده از لنز تغییراتی در چشم و یا بینایی تان احساس کردید، لنزها را از چشم خود خارج کید و تا زمانی که به چشم پزشک مراجعه نکرده اید و علت آن مشخص نشده است، استفاده از آن ها متوقف کنید. تغییراتی مانند قرمزی چشم، احساس درد و ناراحتی مداوم در چشم، ایجاد حساسیت به نور، ریزش اشک مداوم از چشم و یا ترشحات غیر معمول چشمی همگی تغییراتی هستند که باید نسبت به ایجاد آن ها در خود حساس شوید.

  • عدم استفاده از لنز در زمانی بیماری

در زمان سرماخوردگی و مریضی از لنزهای تماسی استفاده نکنید. علت این که متخصصان می گویند در زمان بیماری از لنزای تماسی استفاده نکید به این خاطر است که میکروب ها می توانند از طریق دستتان وارد چشمتان شود و باعث ایجاد ناراحتی در آنها  شوند.

  • پلک زدن

یکی از کارهایی که در هنگام استفاده از لنزها بسیار اهمیت دارد پلک زدن مداوم است. این کار بسیار ساده و بدون هیچ هزینه ای است. اما همین کار از خشک شدن چشمهایتان جلوگیری می کند.

  • استفاده از قطره لنز

استفاده از قطره های لنز نیز در جلوگیری از خشکی چشم بسیار موثر است. مخصوصا اگر جز افراد با چشمان خشک و حساس هستید، حتما از این قطره های لنز تهیه کنید و در طول مصرف لنز از آن ها استفاده کنید.

  • تعویض محلول لنز هر سه ماه یکبار

محلول لنزها پس از باز شدن فقط تا 3 ماه قابل استفاده هستند. این موضوع به روی بسته بندی های محلول لنز نیز به آن اشاره شده است. پس حتما در صورت استفاده از لنز سالانه به هوای تمام شدن محلول لنز نباشید و حتما هر سه ماه یکبار محلول لنز جدید تهیه کنید.

  • استفاده از محلول لنز برای شست و شوی لنزها

تنها مایع قابل قبول برای تماس لنز با آن محلول لنزها است. از هیچ مایع دیگری برای شست و شوی لنزهایتان استفاده نکنید. حتی محلول های نمکی نیز برای شست و شوی لنزها مناسب نمی باشد. حتی استفاده از بزاق دهان برای مرطوب کردن لنزها کار درستی نیست و چشم را در معرض انواع عفونت ها و خطرات قرار خواهد داد. استفاده از آب های تصفیه نیز برای شست و شوی لنزها مناسب نیست. گرچه شما از این آب برای آشامیدن و یا شست و شو خود استفاده می کنید. اما این آب دارای باکتری هایی مضر برای چشم است.

  • درآوردن لنز از چشم هنگام خواب

به هیچ عنوان نباید با لنزهای در چشم بخوابید. خوابیدن با لنزهای روزانه به هیچ عنوان مورد تایید متخصصان چشم نیست و چشم را با کمبود اکسیژن و آسیب هایی رو به رو خواهد کرد.

  • عدم استفاده از لنز در حمام و استخر

از حمام رفتن با لنزهای تماسی خود و یا رفتن به استخر به منظور شنا با لنزهایتان به شدت خودداری کنید.  تنها زمانی می توانید در حین شنا از لنزهای تماسی استفاده کنید که عینک مخصوص شنا تهیه کنید. همچنین بهترین نوع لنز برای شنا در استخر استفاده از لنزهای روزانه یکبار مصرف است. تماس آب با لنز و چشم هایتان علاوه بر ایجاد سوزش در چشم باعث عفونت نیز خواهد شد.

توصیه های کلی

نکاتی که تا به اینجا گفته شد، نکات با اهمیتی بود که معمولا بسیاری از افراد که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، بی اطلاع هستند. اما نکات دیگری را نیز باید حتما در هنگام استفاده از لنزهایتان به خاطر بسپرید.

به عنوان مثال هنگام استفاده از لنزها سعی کنید ناخن هایتان را کوتاه نگه دارید. گذاشتن و قرار دادن لنزها در چشم با ناخن های بلند ضمن این که دشوار است می تواند باعث آسیب زدن به چشم و یا پاره شدن لنزها شود.

در بیرون از خانه و پوشیدن لنزهای تماسی عینک های طبی خود را نیز به همراه داشته باشید. بدین صورت در صورت بروز اتفاق می توانید با حفظ خونسردی لنز را از چشم خود خارج کنید و از عینکتان استفاده کنید.

نیاز به تذکر نیست که حتما باید قبل از استفاده از لنز چه به منظور برداشتن آن از چشم و چه برای قرار دادن آن در چشم، دست هایتان را بشورید.

سخن آخر

این نکات را کاملا به خاطر بسپرید. البته توجه داشته باشید که پیش از هر کاری باید ابتدا به توصیه ها و نکات گفته شده توسط پزشک معالج خود پایبند باشید. اما رعایت این نکات نیز در کنار نکاتی که چشم پزشکتان به شما می گوید، باعث می شود که دوره ی ایمن تری را در هنگام استفاده از لنزهای تماسی تجربه کنید.

در صورت داشتن هر گونه سوال و یا برای مشاهده ی نمونه های انواع لنزهای تماسی طبی و رنگی به فروشگاه سی لنز مراجعه کنید. این فروشگاه نمایندگی لنز طبی رنگی در تهران است که می توانید برای تهیه محصولات مرتبط با لنز به آن مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
( پرداخت درمحل ویژه تهران )