ارتباط بین چشم ها و سلامت جسمانی | فروشگاه سی لنز

ارتباط بین چشم ها و سلامت جسمانی

ارتباط بین چشم ها و سلامت جسمانی

چشم هایتان می تواند واقعیت های جالبی را در مورد سلامت بدنتان بازگو کند. به عنوان مثال چشم پزشکتان در طی معاینه چشم هایتان می تواند علائم دیابت را تشخیص دهد. یا خطر ابتلا به بیماری های قلبی و یا سرطان را تشخیص دهد.

انجام معاینه چشم تنها برای کنترل بینایی و هنگام خرید لنز چشم نمی باشد. با انجام معاینه چشم اگر به صورت دقیق و تخصصی انجام شود اطلاعات جالبی در مورد بیماری های پنهانتان خواهد داد.

معاینه ی چشم و بیماری های خاص

معاینه چشم می تواند درمورد 8 بیماری زیر به شما اطلاعات شگفت انگیزی دهد:

دیابت

وجود لکه های خونی در پشت چشمتان می تواند نشان دهنده ی علائم بیماری رتینوپاتی دیابت باشد که مویرگ های شبکیه چشم را تحت تاثیر قرار می دهد. این مشکل یکی ااز دلایل شایع بینایی در بزرگسالی است.

علائم این بیماری شامل احساس درد در چشم و تاری دید و یا نابینایی موقت برای چند لحظه ی کوتاه است. شاید تا زمان پیشرفت بیماری این مشکلات برایتان حائز اهمیت نباشد. اما بی توجهی به این علائم می تواند باعث بدخیم شدن مشکلات چشمی تان شود.

چشم پزشک با می تواند علائم رتینوپاتی را قبل از تشخیص دیابت توسط آزمایشات مخصوص، تشخیص دهد. بدین ترتیب می توانید به موقع با تغییر سبک زندگی و دریافت رژیم غذایی مناسب برای درمان دیابت خود و بهبود سلامت چشم هایتان اقدام کنید.

کلسترول بالا

هنگامی که کلسترول خونتان بالا باشد، اطراف عنبیه چشمتان یک حلقه ی سفید، خاکستری و یا ابی تشکیل می شود. البته این حالت با افزایش سن نیز بسیار رایج است. این وضعیت با نام آرکوس سنیلیس شناخته می شود و نشان دهنده ی کلسترول و تری گلیسیرید بالا است. بالا بودن این کلسترول و گلیسیرید، احتمال سکته ی قلبی را افزایش می دهد.

اگر سنتان زیر 60 سال است، و این مشخه ی چشمی برایتان رخ داده است، حتما باید آزمایش های تکمیلی برای بررسی کلسترول خونتان را انجام دهید.

سکته مغزی

مشاهذه ی شدن لخته های خنی میکروسکوپی در پشت چشم و یا مویرگ های آسیب دیده ی چشم به علت فشار خون بالا، علائم هشدار دهنده ای است که می تواند شما را در معرض سکته ی مغزی قرار دهد.

با مشاهده ی این وضعیت، چند آزمایش کنترلی برای بررسی دقیق تر وضعیت سلامتتان تجویز خواهد شد. بدین ترتیب می توانید از بروز یک فاجعه به راحتی جلوگیری کنید.

آرتریت

ارتریت به معنای التهاب مفاصل است. شایع ترین  وضعیت بینایی مربوط به آرتریت داشتن چشمان خشک است. مخصوصا اگر از لنز بیوتی مانند لنز رنگی اپرا و یا لنز طبی مانند لنز رینبو استفاده می کنید، خشکی چشم می تواند بسیار آزار ذهنده باشد.

چشمان خشک بیشتر مستعد عفونت چشم هستند. علائم التهاب آرتریت، قرمزی چشم، چشم درد، تاری و یا کاهش دید، حساسیت به نور، گلوکوم و یا آب مروارید اشاره کرد.

داشتن این علائم هشداری برای داشتن آرتریت و التهاب مفصل است. پس در صورت خشکی چشم تنها به درمان آن اکتفا نکنید و با انجام آزمایشات بیشتر به طور ریشه ای آن را درمان کنید.

ام اس

ام اس (MS) یک بیماری خاص است که سیستم عصبی بدن را مختل می کند. تعجب خواهید کرد اگر به شما بگوییم وضعیت سلامت چشم هایتان می تواند وجود این بیماری را نشان دهد. زمانی که فرد دچار این بیماری باشد، اعصاب بینایی شما متورم می شود و دچار تاری دید می شوید. به این وضعیت نوریت بینایی گفته می شود.

توجه داشته باشید که نوریت بینایی همیشه دال بر داشتن بیماری ام اس نمی باشد. اما این دو ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند. مطالعات نشان می دهد که حدود 75 درصد افراد مبتلا به ام اس دارای نوریت بینایی هستند و این معمولا جز اولین علائم هشدار دهنده رخداد این بیماری است.

اگر متخصص چشم بتواند در طی معاینه چشم، بیماری ام اس را تشخیص دهد، شما می توانید قبل از پیشرفت این بیماری برای درمان آن اقدام کنید و نتیجه ی بهتر دریافت کنید.

سرطان

هنگامی که فرد دچار سرطان می شود، یکی از اولین قسمت های بدن که این علائم را انعکاس خواهد داد، چشمانتان هستند. فرقی ندارد که دچار چه نوع سرطان در چه قسمت بدنتان شده اید. از سزطان مغز استخوان تا سرطان پوست و … در معاینه چشمتان مشخص می شود.

تومورها می تواند باعث تورم اعصاب بینایی و تاثیر بر میدان دید شما شوند. داشتن شبکیه چشم خونی می تواند نشان دهنده ی سرطان خون باشد. تغییر رنگ چشم می تواند نشان دهنده ی ملانومی چشمی باشد.

چشم پزشک با بررسی پوست اطراف چشم از نظر کک و مک، لکه های تیره و …. و مشکوک به نظر رسیدن این موارد شما را متخصص ازجاع خواهد داد.

سخن آخر

احتمالا تا پیش از خواندن این مقاله فکرش هم نمی کردید که معاینه چشمهایتان بتوانید حقایق جالبی در مرودانواع بیماری ها به شما بدهد. حالا که متوجه شدید که معینه چشم هایتان علاوه بر این که مشکلات انکساری چشمتان را نشان می دهد می تواند بیماری های خاص مانند ام اس، سرطان، التهاب مفصلی و … را نیز آشکار کند بهتر است بیش از قبل نسبت به رفتن به پیش چشم پزشک مصر باشید.

مخصوصا اگر از لنز تماسی استفاده می کنید، بهتر است در فواصل کوتاه تر و منظم تر به چشم پزشک مراجعه کنید. در این صورت هم از سلامت چشم هایتان مطمئن می شوید و هم اگر دچار بیماری خاصی باشید به موقع از آن مطلع می شوید و در روند درمان قرار می گیرید.

درمان به موقع خیلی به رونددرمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک می کند. در صورتی که بیماری پیشرفت کند، درمان آن سخت تر و زمان بر تر می شود، چه بسا در مواردی مانند ام اس و یا سرطان روش های درمانی به خوبی جواب ندهد.

برای خرید لنز رنگی خوب و بهترین برندهای لنزهای تماسی برای حفظ سلامت چشم هایتان و تجربه ی حس راحتی بیشتر می توانید لنزهای خود را از فروشگاه ما تهیه کنید. فروشگاه ما یک فروشگاه تخصصی فروش لنز در ایران است که نمایندگی بهترین و با کیفیت ترین برندها را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
( پرداخت درمحل ویژه تهران )