ارتباط بین کراتیت آکانتامبا و لنزهای تماسی | فروشگاه سی لنز

ارتباط بین کراتیت آکانتامبا و لنزهای تماسی

ارتباط بین کراتیت آکانتامبا و لنزهای تماسی

افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، به ندرت دچار عفونت کراتیت آکانتامبا می شوند. گرچه این مشکل نادر است، اما به علت ایجاد مشکلات جدی برای فرد، بهتر است بیشتر با آن آشنا شوید.

گزارش شده است که سال های قبل یک زن در حین شنا، آمیب آکانتامبا وارد چشم هایش شده و او بینایی خود را ازدست داده است. گویا سال ها بعد با انجام عمل پیوند قرنیه توانسته است بینایی یک چشمش را باز گرداند.

این عفونت به علت عدم استفاده ی صحیح از لنز و هچمنین عدم رعایت بهداشت به وجود می آید. علائم هشدار دهنده ای که باید در صورت مواجه شدن به آن ها به سرعت به چشم پزشک مراجعه کنید عبارت است از:

  • احساس درد در چشم
  • قرمزی چشم که با استفاده از قطره برطرف نمی شود،
  • تاری دید،
  • حساسیت به نور،
  • ریزش اشک شدید
  • احساس وجود جسم خارجی در چشم

عدم درمان به موقع کراتیت آکانتومبا منجر به درد شدید و غیر قابل تحمل و از دست دادن بینایی می شود. کراتیت آکانتومبا در صورت پیشرفت با قرمزی چشم و پوشاندن سفیدی چشم (عنبیه چشم) همراه است.

برای جلوگیری از کراتیت آکانتامبا و همه ی عفونت های مرتبط با استفاده از لنز بونو، حتما باید دستورالعمل های استفاده و مراقبت از آن را مطابق تجویز سازمان های بهداشت جهانی را با دقت انجام دهید.

در این مقاله آنچه دارندگان لنزهای تماسی باید در مورد عفونت کراتیت آکانتامبا بدانند اشاره شده است.

کراتیت آکونتامبا

آمیب های آکانتامبا جانوران بسیار کوچکو میکروسکوپی هستند که درمنابع آبی مانند آب لوله کشی، آب چاه، استخرهای شنا، جکوزی ها و سیستم های آب و فاضلاب زندگی می کنند. اگر این آمیب ها وارد چشم شوند، باعث آلوده شدن چشم ها ایجاد مشکل چشمی به نام کراتیت آکونتامبا می شوند.

بر اساس آمارهایی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در سال 1973اعلام کرده است، تقریبا در هر یک میلیون استفاده کننده از لنزهای تماسی مانند لنز چشم خاکستری، 33 نفر دچار کراتیت آکونتامبا می شوند. در حال حاضر شواهد نشان دهنده ی افزایش میزان این بیماری در افراد است.

محققان بریتانیایی در دانشگاه کالج لندن اعلام کرده اند که میزان ابتلا به این کراتیت از سال 2011 در جنوب شرقی انگلیس سه برابر شده است.

شیوع کراتیت آکانتامبا در میان استفاده کنندگان لنزهای تماسی

در سال های اخیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها و سایر محققان از شیوع کراتیت اکانتامبا در میان استفاده کنندگان لنزهای تماسی خبر داده اند.

برخی از این موارد به خاطر استفاده از محلول لنزهای تماسی تولید شده توسط شرکت AMO بوده اند. که با افزایش موارد ابتلا خواستار توقف تولید این محلول لنز و جمع آوری محصولات آن از بازار شده اند. در سال 2006 این مورد در مورد استفاده از لنزهای بوش اند لومب نیز دیده شد که خواستار جمع آوری ان از بازارهای جهانی شدند.

در سال 2011 تحقیقات بیشتری در مورد خطر ابتلا به کراتیت آکانتامبا در استفاده کنندگان لنز طبی و رنگی صورت گرفت. این تحقیقات نشان داد که این افراد نسبت به دگیر افراد بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند، اما رعایت نکات بهداشتی می تواند خطر ابتلا به این کراتیت را کاهش دهد. به همین دلیل این تحقیقات منجر به حذف فروش لنزهای تماسی نشد.

علل ایجاد کراتیت آکونتامبا در استفاده کنندگان لنزهای تماسی

عواملی که چشمان شما را در خطر ابتلا به این بیماری قرار می دهد عبارت است از:

  • تماس آب لوله کشی، استخر و یا آشامیدنی با لنزهای تماسی
  • استفاده از محلول های خانگی و دست ساز برای نگهداری لنزها
  • استفاده از لنزهای تماسی در هنگام دوش گرفتن، وان و یا استخر
  • عدم شست و شوی درست و یا تعویض به موقع جالنزی

علاوه بر این موارد برخی از دانشمندان نظریه ای را مطرح کرده اند که قوانین و مقررات حفاظت از محیط زیست برای استفاده کمتر از مواد ضدعفونی کننده با هدف کاهش محصولات سرطان زا به طور ناخواسته خطرات میکروبی از جمله افزایش آمیب آکنتامبا را افزایش داده اند.

برخی دیگر از محققان اتفاق نظر دارند که سیستم های مراقبتی ناقص و یا نادرست باعث ایجاد اسن مشکل می شوند. به عنوان مثال یکی از توصیه های بهداشتی استفاده از لنز چشم رنگ یخی، مالش دادن لنز با محلول لنز پس از خارج کردن از چشم است. عدم مالش چشم و تنها قرار دادن آن در محلول با تصور این که لنز کاملا تمیز و ضدعفونی می شود، تصوری اشتباه است.

می توان به راحتی با ضدعفونی صحیح لنزها و مالش لنزها هنگام شست و شو با محلول لنز، به راحتی خطر ابتلا به این عفونت چشمی خطرناک را از بین برد.

رعایت بهداشت ابهترین راه پیشگیرانه از بروز این مشکل در چشم است.

علائم ابتلا به کراتیت آکانتامبا

جدی ترین علامت ابتلا به کراتیت آکانتامبا قرمزی چشم و احساس درد در چشم پس از خارج کردن لنز از چشم است.

از علائم دیگری که می تواند نشان دهنده ی ابتلا به این بیماری چشم باشد، ریزش اشک از چشم، حساسیت به نور و تاری دید و احساس وجود جشم خارجی در چشم نام برد.

در صورتی که این علائم را داشتید با به یک متخصص چشم مراجعه کنید. تشخیص این مشکل برای متخصصان نیز دشوار خواهد بود. زیرا علائم آن در ابتدا کمی شبیه به دیگر عفونت های چشم است. زمانی که روند درمانی در برابر آنتی بیوتیک های تجویز شده پیشرفتی نداشته باشد، نشان دهنده تشخیص اشتباه چشم پزشک و وجود آمیب آکانتمبا در چشمتان است.

از آنجایی که این کراتیت باعث زخم قرنیه می شود، اگر به موقع درمان نشود، منجر به از دست رفتن بینایی فرد خواهد شد. که تنها راه بازگرداندن بینایی پیوند قرنیه خواهد بود.

راهکارهایی برای کاهش خطر ابتلا به کراتیت آکانتامبا

به راحتی می توانید با دنبال کردن دستورالعمل های زیر از ابتلا به کراتیت آکانتامبا و دیگر عفونت های چشمی در حین استفاده از لنز چشم سبز و .. جلوگیری کنید:

  • همواره جالنزی خود را تمیز و استریل نگه دارید.
  • به انجام توصیه های چشم پزشکان پایبند باشید و تنها از محصولاتی که مورد تایید آن ها است استفاده کنید.
  • هرگز از آب لوله کشی براب شست و شوی لنزهایتان استفاده نکنید.
  • قبل از رفتن به حمام، استخر و یا وان آب گرم لنزها را از چشمتان خارج کنید.
  • هر شب قبل از خواب آن ها را از چشم خود خارج کنید و در مایع لنز تازه قرار دهید.
  • محلول های نمکی، مایع مناسب و مورد تاییدی برای نگهداری و شست و شوی لنزها نمی باشد.
  • هیچ گاه با دست های نشسته به لنزهایتان دست نزنید.
  • بلافاصله پس از خارج کردن لنزها از چشم، آن ها را بشورید و در محفظه ی مخصوصش نگه دارید. مگر این که از لنزهای یکبار مصرف استفاده می کنید، که باید آن را دور بیندازید.
  • مایع لنزها پس از باز شدن با توجه به برند تنها یک ماه تا سه ماه قابل استفاده است.
  • هر جالنزی تا یک ماه دوره ی استفاده دارد.

توجه داشته باشید همان اندازه که تمیز نگه داشتن لنزها مهم است، تمیز نگه داشتن جالنزی نیز اهمیت دارد. پیشگیری و رعایت این نکات بهداشتی بهترین دفاع شما در برابر این آمیب خطرناک است.

همیشه هنگام استفاده از این محصولات نکات بهداشتی را مد نظر قرار دهید و در صورت هر گونه تغییرات غیر عادی در وضعیت سلامت چشم، به متخصص مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
( پرداخت درمحل ویژه تهران )