تاثیر لوپوس بر سلامت چشم و بینایی | فروشگاه سی لنز

تاثیر لوپوس بر سلامت چشم و بینایی

تاثیر لوپوس بر سلامت چشم و بینایی

لوپوس یک بیماری خود ایمنی غیر قابل درمان است که قسمت های مختلف بدن از جمله چشم ها را درگیر می کند. تاثیرات این بیماری بر چشم ها از خشکی چشم تا آسیب به عصب های بینایی متغیر خواهد بود. البته این بیماری می تواند در هر یک از افراد عواض متفاوتی ایجاد کند.

لوپوس چیست؟

لوپوس یک بیماری التهابی خود ایمنی است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم حمله کند. هر قسمت از بدن امکان دارد که مورد حمله این بیماری قرار بگیرد. اما سیستم عصبی مرکزی، پوست، مفاصل، کلیه ها و قلب بیشتر از دیگر ارگان ها در معرض این بیماری خواهند بود.

همچنین یکی دیگر از ارگان ها تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند، چشمان هستند. تقریبا یک سوم از افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، چشمانشان تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرد.

لوپوس دارای انواع مختلفی است. متداول ترین آن ها عبارت است از:

  • لوپوس نوزادی
  • لوپوس جلدی
  • و لوپوس ناشی از دارو

هنوز به طور قطعی مشخص نشده است که چه چیزی باعث ایجاد این بیماری در اشخاص می شود. اما محققان معتقدند که عوامل ژنتیکی، ویروس ها و برخی عوامل محیطی در به وجود آوردن این بیماری بی تاثیر نیست.

متاسفانه در حال حاضر هیچ درمان مشخص و قطعی برای این بیماری وجود ندارد. افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای کنترل و جلوگیری از پیشرفت آن استفاده می کنند.

تاثیر لوپوس بر چشمان

اگر یک سرچ کوچک در اینترنت بزنید، تصاویر مختلفی از تحت تاثیر قرار دادن این بیماری بر چشم ها مواجه می شوید. چشمان ملتهب و قرمز، وجود راش های پلکی از جمله تصاویری است که به وفور خواهید دید.

مشکلات چشمی به وجود آمده در اثر این بیماری می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. برخی از رایج ترین مشکلات چشمی لوپوس عبارت است از:

  • خشکی چشم
  • بثورات اطراف پلک
  • اسکلریت
  • بیماری های شبکیه چشم
  • و آسیب اعصاب بینایی

البته گاهی اوقات مشاهده شده است که داروهای مصرفی در ارتباط با مهار این بیماری تاثیر سو بر چشمان داشته است. افرادی دچار این بیماری می شوند در استفاده از لنز طبی رنگی دچار مشکل می شوند.

در ادامه هر کدام از مشکلات چشمی که در اثر بیماری لوپوس به وجود می آید را بررسی خواهیم کرد.

خشکی چشم

خشکی چشم از رایج ترین مشکلات بیماران مبتلا به لوپوس است. خشکی چشم خود باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند قرمزی، التهاب، سوزش، تاری دید و احساس وجود جسم خارجی در چشم می شود.

لوپوس با تحت تااثیر قرار دادن غدد اشکی، منجر به عدم تولید اشک کافی می شود. در نتیجه از ایجاد رطوبت مناسب در چشم جلوگیری خواهد کرد. به همین دلیل افرادی که مبتلا به لوپوس هستند در صورت استفاده از لنز طبی دچار مشکل می شوند.

بثورات پوستی پلک

بثورات پوستی به وجود آمده در اثر بیماری لوپوس باعث قرمزی پوست، پوسته پوسته شدن آن و همچنین ایجاد خارش و ناراحتی در آن شود.

گاهی اوقات این عارضه با بیماری بلفاریت اشتباه گرفته می شود. تشخیص صحیح در اثر بخشی درمان بسیار اهمیت دارد.

اسکلریت

اسکلریت یک بیماری چشمی دیگر است که باعث می شود که قسمت سفیدی چشم یا همان صلبیه قرمز، ملتهب و دردناک شود. این بیماری در صورت عدم درمان می تواند منجر به از دست رفتن بینایی ئ نابینایی شود.

طبق آمار حدود 1 درصد از افرادی که به لوپوس مبتلا می شوند، این عارضه ی چشمی را تجربه می کنند. ای عارضه ی چشمی نیز به گونه ای است که استفاده از لنز آرین و برندهای دیگر را با مشکل روبه ور می کند.

بیماری شبکیه چشم

لوپوس به شدت می تواند شبکیه چشم را تحت تاثیر قرار دهد. در این حالت خون رسانی به چشم کاهش پیدا می کند. ایجاد لکه های خونی در چشم می تواند از علائم این مشکل چشمی باشد.

همچنین از دیگر علائم مشکلات چشمی در اثر لوپوس دوگانگی دید را می توان نام برد. انسداد شریان و آسیب به لایه ی مشیمیه چشم نیز از دیگر عوارض نادر بیماری شبکیه چشم است.

آسیب عصب بینایی

حدود 1 تا 2 درصد افراد مبتلا به لوپوس دچار آسیب عصب های بینایی می شوند. این عارضه باعث ایجاد مشکلات چشم و رفلکس های چشم می شود.

این بیماری گرچه جز بیماری های نادر است؛ اما می تواند آسیب های جدی بر چشم و دید محیطی ایجاد کند.

تشخیص علائم لوپوس در چشم

از مشهودترین علائم چشمی در صورتی که فرد مبتلا به بیماری لوپوس می باشد به شرح زیر است:

  • التهاب چشم
  • سرخی چشم
  • بثورات پلکی
  • خشکی چشم

اگر هر کدام از این علائم را به وطر مستمر مشاهده کردید، بهتر است در اسرع وقت برای انجام معاینات و آزمایشات لازم به متخصص مراجعه کنید.

در صورتی که بیماری لوپوس برایتان تشخیص داده شود، نگران نباشید. قطره های چشمی برای برطرف کردن خشکی چشم و دیگر داروهای تقویت سیستم ایمنی بدن برایتان تجویز خواهد شد.

فراموش نکنید که حتما در صورت ابتلا به لوپوس و ایجاد عارضه های چشمی قبل از خرید لنز رنگی و یا طبی با متخصص در این باره مشورت کنید. لنزها می تواند باعث تحریک چشم ها و شدت پیدا کردن مشکلات چشمی شما شوند. با توجه به شدت بیماری چشم پزشک به شما خواهد گفت که می توانید از کنتاکت های تماسی استفاده کنید یا خیر.

در صورتی که مشکلات چشمی بسیار شدید نباشد و در حد خشکی چشم باشد، شاید برایتان قطره های چشمی مناسب تجویز کند. اما در صورت التهابات شدید و اسکرالیت احتمالا استفاده از آن ها را توصیه نکند.

از آنجا که این بیماری برای هر شخصی به یک صورت خاص خواهد بود و در همه به یک شکل مشخص به وجود نمیاد. به همین دلیل نمی توان نسخه ای واحد برای همه تجویز کرد و لازم است حتما در این باره با دکترتان صحبت داشته باشید.

با انجام معاینات منظم سالانه می توانید همواره سلامت چشم هایتان را چک کنید و در صورت مشاهده علائم مشکوک به سرعت برای درمان اقدام کنید.

 امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد و بتوانید در صورت ابتلا به لوپوس با تشخیص به موقع از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
( پرداخت درمحل ویژه تهران )