راهنمای استفاده از لنزهای دو کانونی و چند کانونی | فروشگاه سی لنز

راهنمای استفاده از لنزهای دو کانونی و چند کانونی

راهنمای استفاده از لنزهای دو کانونی و چند کانونی

لنزهای تماسی دو کانونی و چند کانونی لنزهایی هستند که باعث وضوح تصویر و شفافیت دید در تمام فواصل نزدیک و دور می شود. این نوع از لنز طبی بیشتر برای افراد بالای چهل سال که دچار مشکل پیر چشمی هستند طراحی شده است.

شناخته ترین علامت این که فردی دچار پیر چشمی شده است، این است که برای خواندن مجله، روزنامه و … آن ها را دور تر از از چشم خود نگه می دارد. احتمالا این حالت را در افراد مسن تر خانواده خود مانند پدربزرگ یا مادر بزرگ خود مشاهده کرده اید. پیر چشمی معمولا پس از دهه ی 40 زندگی افراد، تاثیر خود را بر بینایی نشان می دهد.

این لنزها مانند لنزهای طبی دیگر در دو نوع نرم و سخت ساخته می شوند. لنزهای نرم با استفاده از دو فناوری هایدرويژل و سیلیکون هایدروژل ساخته می شوند. سیلیکون هایدروژل های اکسیژن رسانی بهتر و بیشتری به چشم دارند و این باعث افزایش حس راحتی در طول استفاده شده است.

برترین برندهایی که می توانید این لنز را به صورت سلیکون هایدروژل تهیه کنید عبارتند از:

  • ایراپتیکس از کمپانی آلکان
  • بوش اند لومب از کمپانی بوش اند لومب
  • بایوفینتی از کمپانی کوپرویژن
  • و اکیو وی اویسس از کمپانی جانسون اند جانسون

لنز چند کانونی را می توانید هم به صورت لنز روزانه یکبار مصرف و هم در نمونه های دیگر با مدت استفاده طولانی تر تهیه کنید.

علاوه بر دو نوع نرم و سخت، به صورت هیبریدی نیز تولید می شود. این لنزها در مرکز ساخته شده از مواد لنز GP و در اطراف از نوع لنز نرم و سیلیکون هایدروژل هستند. از آن جهت که این نوع لنز برای فروش در ایران موجود نمی باشد به همین قدر توضیح در مورد آن بسنده می کنیم.

تفاوت میان لنزهای تماسی دو کانونی و چند کانونی

این دو نوع با توجه به نوع طراحی لنز، دارای عملکرد متفاوتی هستند. در کل دو نوع طراحی اصلی برای آن ها وجود دارد:

طراحی دید همزمان: در این طراحی لنز چند کانونی دارای مناطق خاص برای دید نزدیک، دور و میانی هستند. طراحی دید همزمان به دو صورت متحدالمرکز و کروی انجام می شود. با استفاده از این لنز، فرد استفاده کننده بسته به نوع دید نزدیک و دورش، شفاف ترین دید را خواهد داشت.

طراحی قطعه ای: در این نوع طراحی لنزچند کانونی یک لنز سخت است. این طراحی بسیار شبیه طراحی عینک های چند کانونی است که قسمت مرکزی و بالایی آن دارای پاور مناسب برای مشاهده اجسام دور و لبه ی پایین آن برای دید نزدیک است.

لنزهای تماسی چند کانونی متحدالمرکز

لنزهای تماسی چند کانونی متحدالمرکز، در مرکز دارای قدرت مناسب برای اصلاح دید اجسام دور و حلقه های متحد المرکز برای قدرت های دور و نزدیک هستند.

در این لنز حداقل دو حلقه متحد المرکز در ناحیه مردمک چشم قرار دارد. با تغییر نور و انقباض و گشاد شدن مردمک چشم نحوه ی عملکرد لنز در دیدن اجسام دور و نزدیک فرق می کند.

لنزهای دو کانونی متحدالمرکز را به دو صورت نرم و سخت ساخته می شود. لنزهای تماسی دو کانونی نرم در مرکز قدرت اصلاح دید نزدیک را دارند. اما لنزهای دو کانونی سخت در مرکز قدرت اصلاح دید دور را دارند.

در برخی از طراحی های لنز دو کانونی با توجه به نوع مشکل چشم، لنز یک چشم با طراحی دید دور و برای چشم دیگر با طراحی دید نزدیک است.

لنزهای تماسی چند کانونی آسفریک

طراحی لنزهای تماسی چند کانونی آسفریک (غیر کروی) شبیه به عدسی های عینک است. یک تغییر تدریجی در دید دور به نزدیک است. با این حال بر خلاف عینک، این لنزهای تماسی چند کانونی آسفریک به لنزهای دید همزمان شناخته می شوند. شما به عنوان استفاده کننده باید یاد بگیرید که چطور از قدرت لنزتان استفاده کنید. آلکان و کوپرویژن کمپانی هایی هستند که دارای این مدل هستند.

لنزهای تماسی دو کانونی تقسیم شده

این نوع از لنزهای چند کانونی دقیقا مانند عینک های دو کانونی هستند. این لنز از نوع لنزهای سخت و ساخته شده از مواد نفوذ پذیر با گاز است. دارای دو بخش با یک خط جدا کننده واضح (برخلاف لنزهای آسفریک) برای تصحیح دید دور و نزدیک است. بسته به این که به دور و یا نزدیک نگاه می کنید، بینایی تان بهبود پیدا می کند.

برخلاف لنزهای تماسی نرم که در چشم حرکت می کنند، لنزهای دوکانونی سخت در یک موقعیت خاص در چشم ثابت می شود و چشم شما در پشت لنز حرکت می کند.

لنز GP تقسیم شده، نسبت به لنزهای چند کانونی نرم قطر کمتری دارند. همچنین این ها به روی لبه ی بالایی پلک پایین چشم تان قرار می گیرند. وقتی به سمت پایین و نزدیک نگاه می کنید، عدسی این قسمت دید نزدیک شما را تصحیح می کند.

آیا لنز دوکانونی برای من مناسب است؟

لنزهای دوکانونی جدید بسیار متفاوت از لنزهای دوکانونی است که سال های قبل تولید می شده اند. آن ها بسیار محبوب نبودند و مورد استقبال استفاده کنندگان و همچنین پزشکان قرار نگرفته بودند.

اما لنزهایی که جدیدا تولید شده اند؛ به لطف تکنولوژی بسیار کارا هستند و دید بسیار واضح و عالی را هم برای مشکلات نزدیک بینی و هم دور بینی مهیا کرده است.

این لنزها بسیار برای موقعیت های مختلف مثل رانندگی در شب و یا مطالعه مناسب است. با استفاده از این ها دیگر نیاز به استفاده از عینک در هنگام مطالعه ندارید و می توانید از یک جفت لنز دو کانونی استفاده کنید.

برای این که مطمئن شوید می توانید از این لنز به خصوص استفاده کنید یا خیر به چشم پزشکتان مراجعه کنید. او با بررسی شرایط چشمی و شغلیتان بهترین راه حل را برای بهبود بینایی ارائه خواهد داد. اندازه مردمک چشم و نسخه ی چشمتان در تصمیم نهایی پزشک بسیار موثر است.

توجه داشته باشید گرچه هیچ قانون نوشته و صد درصدی وجود ندارد. اما درحال حاضر این ها بهترین گزینه برای افرادی که دچار پیرچشمی هستند، می باشد.

همچنین پس از خرید این ها برای قرار دادن آن در چشم نیاز به کمک چشم پزشک خواهید داشت. زیرا قرار دادن این ها کمی متفاوت از لنزهای نرم است.

قیمت لنز طبی دو کانونی بالاتر از لنز طبی نرم است. پس حتما قبل از اقدام به خرید از مناسب بودن آن برای چشمتان مطمئن شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
( پرداخت درمحل ویژه تهران )