راهنمای اولین استفاده از لنزهای تماسی | فروشگاه سی لنز

راهنمای اولین استفاده از لنزهای تماسی

راهنمای اولین استفاده از لنزهای تماسی

انجام هر کاری برای اولین بار نیاز به آموزش و تمرین دارد. همان طور که برای دچرخه سواری، رانندگی باماشین و … آموزش دیده اید، برای استفاده از لنز نرم و یا لنز سخت نیز نیاز به آموزش دارید.

شاید ابتدا تصور کنید که استفاده از لنزهای تماسی را بلد هستید و نیازی به خواندن این مقاله ندارید. اما آیا قوانین استفاده از لنزهای تماسی را کاملا بلد هستید؟

  • آیا می دانید که نباید لنزهای تماسی با آب تماس داشته باشند؟
  • آیا مدت زمان صحیح استفاده از لنزها در طول شبانه روز را می دانید؟
  • می دانید که خوابیدن با لنزهای تماسی چه عواقبی به دنبال خواهد داشت؟
  • و …

اگر با قطعیت پاسخی برای این سوالات ندارید، حتما این مقاله را تا انتها با دقت بخوانید. این راهنمای استفاده برای کسانی که اولین تجربه های استفاده از لنز را پشت سر می گذارند بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.

آموزش قرار دادن لنز تماسی در چشم

برای این که بدون هیچ گونه مشکلی لنزتان را در چشمتان قرار دهید، کافی است به صورت زیر عمل کنید:

  • شستن دست ها با آب و صابون و خشک کردن آن ها

پیش از هر بار استفاده از لنز (فرقی ندارد که قصد قرار دادن آن را در چشم دارید یا می خواهید آن را از چشم خود خارج کنید.) باید دست هایتان را با آب و صابون بشورید. بهتر است از صابون های غیر عطری و آنتی باکتریال استفاده کنید. پس از شستن دست ها، آن را با یک حوله ی تمیز خشک کنید. می توانید یک حوله مخصوص این کار کنار بگذارید.

  • باز کردن بسته بندی لنز

حالا می توانید بسته بندی لنز چشم طبی و یا رنگی خود را باز کنید. بهتر است در یک سطح کاملا صاف و هموار بایستید. اگر در داخل سرویس های بهداشتی قصد استفاده از لنز را دارید، حتما سرپوش فاضلاب را قرار دهید.

  • انتخاب درست لنز چشم راست و چپ

حتما هنگام باز کردن بسته بندی لنز طبی، مخصوصا اگر چشم چپ و راستتان دارای شماره چشم متفاوت است، توجه کنید. لنز چشم چپ با حرف لاتین L لنز چشم راست با حرف لاتین R از هم دیگر متمایز شده است.

  • مشخص کردن سمت صحیح لنز

در این مرحله که لنز را از داخل بسته بندی خارج کرده اید، باید به روی انگشت خود قرار دهید و آن را مقابل صورتتان بگیرید. در این مرحله باید چک کنید که لنز در سمت صحیح خود قرار گرفته است و احیانا به سمت داخل نچرخیده باشد. لنزی که در جهت صحیح خود باشد، کاملا به صورت کروی شکل و مانند یک کاسه دید می شود. اما لنزی که در جهت چرخیده باشد از حالت کروی خارج شده و به صورت بیضوی دیده می شود. اگر لنزتان به این صورت دیده می شود، باید آن را به سمت دیگر بچرخانید. نگران نباشید هیچ اتفاقی برای لنزتان نخواهد افتاد.

  • شست و شوی لنز با محلول لنز

حالا که از جهت صحیح لنزتان اطمینان کسب کردید، باید لنزتان را مایع لنز آبکشی کنید. برای این کار چند قطره از محلول لنزتان را روی آن بچکانید، سپس با سر انگشتتان تمامی سطح آن را مالش دهید. دقت کنید که بسیار آهسته و با نوک انگشت این کار را انجام دهید تا به لنزتان آسیبی وارد نشود.

  • قرار دادن لنز در چشم

این مرحله مرحله ی آخر و حساس قرار دادن آن در چشم است. معمولا افرادی که برای اولین بار این کار را انجام می دهند، این کار برایشان سخت به نظر می رسد. برای این که راحت تر لنز را در چشم خود قرار دهید، به این صورت عمل کنید. با کمک دست دیگرتان که آزاد است، پلک چشمتان را از بالا و پایین به صورت باز نگه دارید. به سمت بالا نگاه کنید. لنز را در داخل سفید چشمتان قرار دهید. چشمتان را آهسه ببنیدید و باز کنید. لنز خودش در جای صحیح قرار خواهد گرفت. در این حالت باید احساس کاملا راحتی داشته باشید و وجود جسم خارجی را در چشم خود احساس نکنید.

حالا تمامی این مراحل را برای لنز چشم دیگرتان انجام دهید.

آموزش خارج کردن لنز از چشم

اگر تجربه های اول استفاده از لنز را سپری می کنید، بهتر است روزهای اول ساعات کمتری از آن استفاده کنید و به مرور زمان استفاده از آن را افزایش دهید. اما توجه داشته باشید که بهترین برندها مانند ایراپتیکس نیز نهایت زمان استفاده از لنزهایشان را 16 الی 18 ساعت اعلام کرده است.

حتما باید لنزهایتان را قبل از خوابیدن، قبل از رفتن به حمام و یا استخر از چشم خود خارج کنید و در صورت ماهانه بودن آن را در جالنزی قرار دهید. اگر هم لنز یکبار مصرف استفاده می کنید باید آن را دور بیندازید. برای خارج کردن لنز تماسیتان به صورت زیر عمل کنید:

  • شستن دست ها و خشک کردن آن ها

همان طور که در قسمت قبلی نیز به آن اشاره شد، شستن دست ها قبل از استفاده از لنزها بسیار مهم است و از ایجاد عفونت در چشم ها جلوگیری می کند. تاکید می شود که پس از شستن دست ها آن ها را خشک کنید، چون ذرات آب گرچه تمیز به نظر می رسند و شما روزانه برای شست و شو و آشامیدن از آن استفاده می کنید. اما دارای میکروب هایی مضر برای چشم است که می تواند از طریق لنزها به چشم منتقل شود و باعث ناراحتی شود.

  • پر کردن جالنزی با محلول لنز تازه

جالنزی خود را با محلول لنز تازه پر کنید. اگر داخل آن از قبل محلول لنز وجود دارد، حتما آن ها را دور بریزید و مجددا آن را با محلول لنز تازه پر کنید.

  • درآوردن لنز از چشم

جلوی آینه بایستید. با انگشت وسط پلکتان را به سمت پایین بکشید. با انگشت اشاره به آرامی به روی سطح چشمتان بکشید و لنز را به گوشه چشمتان هدایت کنید. حالا لنز را به آرامی از چشمتان جدا کنید. پس از خارج کردن آن از چشم، با محلول لنز بشوریدش و سپس در جالنزی قرار دهید. دقت کنید که لنز مربوط به هر چشم را در محفظه ی مخصوص خود قرار دهید تا در استفاده های بعدی دچار اشتباه نشوید.

توصیه های ضروری در استفاده از لنز

تا به این جا با نحوه ی قرار دادن لنز در چشم و خارج کردن آن آشنا شده اید، اما نکات مهم دیگری نیز هست که بهتر است در حین استفاده از لنز آن ها را به خاطر بسپرید:

  • جالنزی های خود را حداقل هفته ای یکبار با آب و صابون بشورید و بگذارید زیر نور آفتاب خشک شود. همچنین بهتر است ماهانه آن ها را تعویض کنید.
  • برای شست و شوی و نگهداری لنزهایتان فقط از محلول لنز استفاده کنید.
  • سرم های نمکی گزینه ی مناسب برای شست و شوی لنزها نمی باشد و منجر به کاهش کیفیت لنزهایتان خواهد شد.
  • محلول لنزها پس از باز شدن تنها تا سه ماه قابل استفاده می باشند. پس حتما به تعویض به موقع آن ها اقدام کنید.
  • در صورت احساس ناراحتی در چشم مانند، سوزش، خارش، قرمزی در چشم کردید یا در بینایی خود تغییرات مشاهده کردید. مثلا نسبت به نور حساس شدید یا ترشحات غیر طبیعی در چشم خود مشاهده کردید، باید استفاده از لنزها را تا زمان معاینه توسط متخصص چشم متوقف کنید.
  •  زمان سرماخوردگی و یا داشتن حساسیت های فصلی استفاده از لنزهای تماسی را محدود کنید. در صورت اصرار به استفاده در این مواقع حتما از قطره های مخصوص لنز استفاده کنید تا احساس خشکی در چشم هایتان کاهش پیدا کند.
  • در صورت استفاده از لنز بهتر است ناخن هایتان را کوتاه نگه دارید. استفاده ی لنز با ناخن های بلند دشوار است. همچنین امکان دارد که باعث پارگی لنزها شود.

سخن آخر

شاید تا رسیدن به این جای مقاله فکر کنید که استفاده از لنزهای تماسی سخت است. اما زمانی که بر قوانین استفاده از آن ها کاملا مسلط شوید، متوجه می شوید که چرا در سراسر جهان افراد زیادی ترجیح می دهند که به جای انجام عمل های خطرناک و هزینه بر برای زیبایی و یا اصلاح بینایی از لنزهای تماسی استفاده می کنند.

این توصیه ها، توصیه هایی کلی می باشند. اما برای استفاده از انواع لنزهای روزانه و لنزهای ماهانه مناسب است.

در پایان توصیه می شود حتما لنزهای خود را چه با کاربرد طبی و چه با کاربرد زیبایی با نسخه ی پزشک و از مراکز معتبر تهیه کنید. سی لنز نمایندگی لنز طبی رنگی است که می تواند بهترین فروشگاه برای خرید انواع لنزهای تماسی با قیمت مناسب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
( پرداخت درمحل ویژه تهران )