مدت زمان مجاز استفاده از لنز در طول روز | فروشگاه سی لنز

مدت زمان مجاز استفاده از لنز در طول روز

مدت زمان مجاز استفاده از لنز در طول روز

مدت زمانی که می توانید در طول روز از لنز چشم خود استفاده کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع لنز، برند لنز طبی رنگی، مشکلات چشمی مانند خشکی چشم، حساسیت و مواردی از این قبیل بستگی دارد.

اگر دوست دارید بیشتر در این باره بدانید همراه ما باشید.

نوع لنز

یکی از مواردی که مدت زمان استفاده از لنز را محدود می کند، نوع لنز است. لنزهای تماسی در دو صورت لنز روزانه و لنز شبانه روزی تولید می شوند. دسته ی اول خود دارای سه نوع یکبار مصرف، فصلی و سالانه است.

لنز روزانه یکبار مصرف مانند لنز طبی اکسل، بوش اند لومب، اکیو ویو اویسس، دهب و …. مدل هایی هستند که فقط یکبار قابل استفاده هستند. در واقع زمانی که می خواهید از آن ها بهره ببرید آن را در چشم قرار می دهید و شب قبل از خواب از چشم خارج کرده و دور می اندازسد.

لنز رنگی فصلی و یا طبی فصلی نوع دیگری است که باز هم تنها در روز و برای سه ماه قابل استفاده است. یعنی این ها را نیز حتما باید قبل از خواب از چشم بیرون آورد.

نمونه ی آخر لنزهای روزانه لنزهای سالانه هستند که طولانی ترین مدت زمان استفاده را دارند. این لنزها را می توان برای یک سال در طول روز استفاده کرد.

اما لنزهای شبانه روزی هستند که به صورت هفتگی و ماهانه تولید می شوند. یعنی مثلا با خرید لنزهای شبانه روزی هفتگی می توانید تا یک هفته به طور مدام از آن استفاده کنید.

تذکر: در حال حاضر تمام لنزهایی که در ایران به فروش می رسند از نوع روزانه هستند. پس هیچوقت گول تبلیغات را نخورید و قبل از خواب لنزتان را از چشم خارج کنید.

مشکلات چشمی و میزان حساسیت چشم

در بالا به طور کلی انواع لنزها و مدت زمان استفاده از آن ها توضیح داده شد. اما با توجه به ویژگی های چشم هر شخص میزان تحمل آن، خشکی چشم و حساسیت چشم مدت زمان استفاده از لنز متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال شاید شخصی پس از خرید لنز بلا بتواند تا 12 ساعت نیز در طول روز از آن استفاده کند، اما شخص دیگر پس از 8 ساعت استفاده احساس خستگی و خشکی چشم کند.

گرچه می توان با استفاده از قطره لنز میزان خشکی چشم را کاهش داد و برای مدت زمان بیشتری از لنز استفاده کرد. اما باز هم بهتر است هنگام مراجعه به اپتومتریست و سفارش لنز ار او بخواهید شما را در این باره راهنمایی کند و به شما بگوید که چند ساعت می توانید از لنزتان استفاده کنید.

مدت زمان استفاده از لنزهای تماسی رنگی

لنزهای رنگی و یا مدل های فانتزی به علت این که ماموریت تغییر رنگ چشم را دارند، کمی ضخیم تر نسبت به مدل های طبی هستند.

به همین دلیل معمولا کازشناسان چشم پیشنهاد می دهند از این ها مدت زمان کمتری نسبت به مدل های طبی استفاده کنید.

اما اگر دوست دارید در تمام طول روز از آن ها استفاده کنید، می توانید نظر متخصص چشم را بپرسید تا برندی مناسب چشمتان به شما معرفی کند. برای مشاهده بهترین برند لنز رنگی می توانید به فروشگاه سی لنز مراجعه کنید.

نشانه هایی برای خارج کردن و یا تعویض لنز

شما می توانید یا تجویز پزشک به هر میزانی که دوست دارید از لنز خود استفاده کنید، اما داشتن علائمی به شرح زیر زنگ خطری برای توقف استفاده از آن و خارج کردنش از چشم می باشد.

  • احساس سوزش و قرمزی چشم
  • ایجاد آلرژی چشم
  • ترشحات بیش از حد و غیر معمول
  • حساسیت به نور

  در این صورت لازم است به چشم پزشکی مراجعه کنید تا علت آن به طور صحیح بررسی شود. بیشتر این موارد با استفاده از قطره های چشمی برطرف می شود. اما گاهی اوقات پزشک نظرش این است که تا بهبودی کامل حاصل شود، از استفاده از لنزها صرف نظر کنید.

خطرات استفاده ی بیش از حد از لنزهای تماسی

استفاده ی طولانی مدت از لنزهای تماسی خطرات جبران ناپذیری به سلامت چشم وارد می کند. التهاب قرنیه، ساییدگی قرنیه و زخم قرنیه کمترین خطرات و از دست دادن بینایی به خاطر عفونت های شدید بیشترین خطرات استفاده طولانی مدت از لنزها است.

شاید بتوان با عمل پیوند قرنیه بینایی از دست رفته را بازگرداند. اما چرا وقتی می توان با رعایت نکات ساده از وقوع همچین مشکلاتی پیشگیری کرد، خود را به دردسر بیندازید.

زمانی که برای اولین بار از لنزها استفاده می کنید، بهتر است از زمان های کم شروع کنید و به تدیج این زمان را افزایش دهید.

حتما دستورالعمل ها و توصیه های متخصصان چشم را جدی بگیرید. حتی هنگام خواب شبانه و حتی چرت های میان روز آن ها را از چشمتان خارج کنید.

خوابیدن با لنزها میزان اکسیژن رسانی به چشم را تا میزان زیادی کاهش می دهد و این باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی خواهد شد.

امیدواریم با رعایت نکات فوق بتوانید همیشه و بدون هیچ گونه مشکلی از لنزهایتان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
( پرداخت درمحل ویژه تهران )