مراقبت از لنزهای تماسی نرم | فروشگاه سی لنز

مراقبت از لنزهای تماسی نرم

مراقبت از لنزهای تماسی نرم

اگر در داروخانه و یا سوپر مارکت ها وارد لاین محصولات مراقبتی لنز تماسی شوید، محصولات متنوعی را مشاهده خواهید کرد که احتمالا دچار سردرگمی خواهید شد. گرچه شاید دچار دلهره شوید، اما درک اهمیت مراقبت از لنزهای تماسی بسیار ضروری و با اهمیت است.

عدم مراقبت صحیح از لنزهای تماسی می تواند منجر به انواع عفونت های چشمی و در برخی موارد از دست رفتن بینایی چشم شود.

مراقبت از لنزهای تماسی کاری سخت نیست. البته میزان فروش بالای لنز یکبار مصرف در مقایسه با دیگر نمونه های لنزها نشان دهنده ی این است که افراد ترجیح می دهند کمتر خودشان را درگیر نکات مراقبتی از لنز کنند.

در هر صورت اگر جز استفاده کنندگان لنز ماهانه هستید، خواندن این مطلب به شدت توصیه می شود. در کنار خواندن این مطلب فراموش نکنید که حتما با چشم پزشک خودتان نیز در این باره مشورت داشته باشید و سر خود عادت های مراقبتی خود را تغییر ندهید. همچنین برخی از محصولات مراقبتی تنها با برخی از انواع برندها سازگاری دارند. همچنین میزان حساسیت چشمتان نیز در انتخاب نوع محصول تاثیر خواهد داشت.

با ما همراه باشید تا در این مقاله به طور کامل با اصول مراقبت از لنزهایتان آشنا شوید.

اصول مراقبتی از لنزهای تماسی نرم

اصولی ترین نکات مراقبتی از لنزهای تماسی نرم شامل شست و شو، تمیز کردن و ضدعفونی کردن آن ها است. برای تمیز کردن لنزهای تماسی با محلول لنزهای چند منظوره ابتدا دست هایتان را با آب و صابون بشورید تا آلودگی احتمالی دست هایتان به لنزها منتقل نشود. سپس دست هایتان را با یک پارچه خشک کنید.

حالا لنزتان را کف دست خود قرار دهید. چند قطره از محلول لنز روی آن بریزید و سپس با نوک انگشت اشاره تمام سطوح آن را بمالید. این کار را باید به صورت رفت و برگشتی و نه به صورت دورانی انجام دهید.

تجمعات رسوبات پروتئینی چشم به روی لنز و یا محصولات آرایشی به روی آن ها علاوه بر این که راحتی لنزها را از بین می برد، داشتن دید واضح و شفاف را نیز مختل می کند. FDA (سازمان غذا و دارو آمریکا) توصیه می کند که حتی اگر محصولات بدون نیاز به مالش نیز استفاده می کنید، باز هم از همین شیوه برای تمیز کزدن لنزهایتان استفاده کنید.

پس از انجام این کار، باید مجدد لنز چشم خود را با محلول مخصوص آبکشی کنید تا اطمینان حاصل کنید که ذرات کاملا جدا شده اند. فراموش نکنید که تمامی مراحل را با دقت انجام دهید. شست و شوی درست لنزها بسیار اهمیت دارد.

حالا می توانید لنز را در جالنزی قرار دهید و روی آن محلول لنز بریزید تا کاملا پر شود. هیچ وقت آن ها را در محلول لنزهای قدیمی و باقی مانده از قبل قرار ندهید. معمولا شب تا صبح رمان کافی برای ضدعفونی شدن لنزها است. اما برای اطلاع از زمان دقیق به توضیحات روی بسته بندی محصول مراجعه کنید.

استفاده از دیگر محصولات برای تمیز کردن لنزها

گاهی اوقات بنا به تشخیص پزشک و میزان پروتئین تولیدی چشمتان استفاده از محصولات مراقبتی دیگر برای تمیز کردن آن ها تجویز می شود.

گرچه استفاده از مایع لنز تا میزان زیادی پروتئین ها و رسوبات روی لنز را از بین می برد، اما باقی ماندن همان تجمعات اندک نیز می تواند برای چشم و بینایی مضر باشد. هر چه از لنزهای با طول عمر بیشتر مانند لنز سالانه استفاده کنید، نیاز بیشتری به استفاده از این پاک کننده های پروتئینی خواهید داشت.

قطعا در صورت استفاده از لنز هفتگی و ماهانه نیازی به استفاده از این محصولات نخواهید داشت. اما با خرید لنز فصلی و یا سالانه باید از این محصولات استفاده کنید. این محصولات شامل محصولات آنزیمی و پاک کننده های پروتئینی است.

محلول سالین

محلول سالین یکی دیگر از محلول های تمیز کننده و ضدعفونی کننده ی لنز تماسی است. این محلول زمانی که از سیستم ضدعفونی حرارتی یا UV استفاده می کنید، مناسب است. همچنین این محلول همراه با قرص های آنزیمی نیز نیز استفاده می شود.

دستورالعمل استفاده از این محلول در برندها متفاوت است. برخی بدون مالش و برخی با مالش هستند. پس از شست و شو لنزها با محلول سالین باید باید در دستگاه قرارشان دهید و آن را با محلول آب کشی پر کنید. درب دستگاه را ببندید. آن را روشن کنید تا لنزهایتان را تمیز و ضدعفونی کنند.

محلول پر اکسید هیدروژن

این پاک کننده ی روزانه با قدرت فوق العاده مناسب برای انواع لنزهای تماسی نرم از جمله لنز سیلیکون هایدروژل است. محلول پر اکسید هیدروژن مناسب برای اشخاصی است که دارای چشمان حساسی هستند و محلول های چند منظوره حساسیت دارند. اما به هیچ عنوان نباید این محصول تماس مستقیم با چشم داشته باشد.

این محلول به دو صورت در بازار است. برخی دارای محلول خنثی کننده داخلی در خود هستند. برخی دیگر هم دارای قرص آنزیمی هستند که باید قبل از استفاده با هم مخلوط شوند.

برای استفاده از این محصول باید به این طریق عمل کنید:

ابتدا دست هایتان را بشورید. لنز را کف دستتان بذارید و چند قطره از این محلول را روی آن بریزید. معمولا حدود 20 ثانیه باید لنزتان را این محلول بشورید. سپس لنزتان را با یک محلول پاک کننده ی روزانه و یا چند منظوره آب کشی کنید و در جالنزی قرار دهید.

زمانی که مجدد خواستید از آن ها استفاده کنید حتما آن را مجدد آب کشی کنید و سپس در چشمتان قرار دهید.

داشتن زگیل پوستی و استفاده از لنز

اگر به روی پوستتان و سر انگشتتان زگیل پستی دارید و با لنزتان تماس داشته است، نگران نباشید می توانید همچنان از لنزهایتان استفاده کنید. زگیل های پوستی توسط ویروس هایی به نام HPV به وجود می آیند که متفاوت از ویروس هایی هستند که در چشم باعث عفونت می شوند.

در هر صورت برای اطمینان بیشتر بهتر است قبل ار استفاده از لنز آن را با یک محلول چند منظوره به شیوه ی توضیح داده شده ضدعفونی کنید و سپس در چشمتان قرار دهید. همچنین در اسرع وقت برای درمان زگیل پوستی خود به متخصص مراجعه کنید.

در صورت استفاده از داروهای موضعی خاص برای درمان زگیل حتما، قبل از تماس با لنزها، دست هایتان را با آب و صابون بشورید. زیرا تماس داروهای شیمیایی با چشم احتمالا باعث ایجاد سوزش و درد در چشم خواهد شد.

احساس خشکی و سوزش در چشم

اگر احیانا در هنگام استفاده از لنزها دچار خشکی و یا سوزش شدید، می توانید از قطره های مرطوب کننده مخصوص لنز چشم استفاده کنید. این قطره ها برای مرطوب کردن و هیدراته چشم ها استفاده می شود.

البته فراموش نکنید که شست و شوی منظم و اصولی لنز می تواند تا حد زیادی از به وجود آمدن این مشکل جلوگیری کند.

اگر در صورت رعایت تمامی این نکات بازهم دچار قرمزی و یا سوزش در چشم می شوید بهتر است استفاده از آن ها را متوقف کنید و برای بررسی وضعیت سلامت چشمتان به متخصص مراجعه کنید.

داشتن حساسیت و یا آلرژی چشمی

اگر دچار آلرژی های چشمی هستید و یا دارای چشمان حساس هستید، نگران نباشید. شما برای تمیز کردن لنزهایتان باید از محصولاتی استفاده کنید فاقد مواد نگهدارنده هستند.

پاک کننده های آنزیمی مانند هیدروژن پراکسید گزینه ی بسیار مناسب برایتان خواهد بود. شیوه ی معمول استفاده از پاک کننده های آنزیمی به صورت زیر خواهد بود:

ابتدا لنزتان را با با مایع های مخصوص شست و شوی لنز بشورید. ویال خود را با محلولهیدروژن پر اکسید پر کنید. یک قرص آنزیمی داخل آن بیندازید و صبر کنید تا کاملا حل شود. حالا لنزها را به داخل آن بیندازید و 15 دقیقه صبر کنید. پس از این زمان لنز را از داخل آن خارج کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
( پرداخت درمحل ویژه تهران )