آیا بازیافت لنزهای تماسی امکان پذیر است؟ | فروشگاه سی لنز

آیا بازیافت لنزهای تماسی امکان پذیر است؟

بازیافت لنزهای تماسی

بازیافت جعبه های مقوایی، قوطی های نوشابه، بطری های پلاستیکی، کتاب و مجلات مواردی معمولی هستند که به وفور امروزه انجام می شوند و موضوعی بسیار معمول و عادی برای افراد به حساب می آید. اما آیا می دانستید که لنزهای تماسی که برای زیبایی چشم هایتان و یا پوشش خطاهای انکساری عدسی چشم خود از آن ها استفاده می کنید قابل بازیافت هستند.

لنزهای تماسی نیز جز مواردی هستند که می توان آن ها را بازیافت کرد. اما برای این که لنزها در پروسه ی بازیافت قرار بگیرند نباید آن ها را در سطل های بازیافت قرار دهید. با ما همراه باشید تا بدانید که شیوه ی صحیح بازیافت لنز تماسی به چه صورت است.

لنزها را در مسیر فاضلاب قرار ندهید

طبق آمارهای اعلام شده درآمریکا، حدود 45 میلیون آمریکایی از لنزهای تماسی استفاده می کنند. در سال 2018 طبق نظر سنجی که از استفاده کنندگان لنزهای تماسی صورت گرفت، 15 تا 20 درصد استفاده کنندگان آن ها را در توالت و یا سینک ظرفشویی می اندازند. طبق آماری که گرفته شده است، سالانه حدود 1.8 میلیارد تا 3.36 میلیارد لنز از این طریق وارد چرخه ی فاضلاب می شوند.  این به معنای جمع شدن حدود 20 الی 30 تن زباله ی پلاستیکی در فاضلاب است.

همانطور که می دانید لنزهای تماسی به علت این که جز تجهیزات پزشکی هستند و ساختار به خصوصی که دارند، به راحتی تجزیه نمی شوند. به همین دلیل گفته می شود لنزهای تماسی خود را پس از پایان دوره ی مصرف در فاضلاب نیندازید.

آنها را در سطل های بازیافت قرار ندهید

استفاده از لنز یکبار مصرف به معنای تولید زباله های بیشتری است. اما با این حال بسیاری از افراد به علت راحتی بیشتر همچنین به خاطر نکات بهداشتی تمایل به استفاده از این نوع لنزها را دارند. اما پس از هربار استفاده نباید آن ها را در سطل های بازیافت قرار دهید. زیرا سیستم های بازیافت قابل به بازیافت این نوع وسایل نمی باشند.

شما می توانید تنها بسته های پلاستیکی حاوی لنز خود را پس از خالی کردن محتوای آب آن ها در این سطل ها قرار دهید.

طریقه بازیافت لنزهای چشمی

تا به این جا با بایدها و نبایدهایی که باید هنگام دور انداختن لنزهای تماسی به آن توجه داشته باشید، آشنا شدید. در سال 2016 کمپانی بوش  اند لومب که دارای لنزهای تماسی  نیز می باشد ایده ی بازیافت لنزهای تماسی را مطرح و آن را با کمک یکی از سیستم های بزرگ بازیافت پیاده کرده است.

شما می توانید لنزهای استفاده شده خود را همراه با بسته بندی آن نگه داری کنید و پس از رسیدن به یک تعداد مشخص به یک کلینیک چشم پزشکی تحویل دهید. یا این که آن را از طریق پست برای شرکت TerraCycle ارسال کنید.

این کمپانی تنها پذیرای لنزهای تماسی ساخته شده توسط خود نمی باشد. بلکه شما از هر برندی استفاده می کنید می توانید با ارسال لنزهای مصرف شده ی خود به این چرخه کمک کنید. بدین ترتیب می توانید حافظ سلامت محیط زیست خود باشید.

لنز بوش اند لومب از این طریق و عوایدی که به دست می آورد، کمک های زیادی به جلوگیری از اختلالات بینایی و نابینایی می کند.

این سیستم در حال حاضر در ایران پیاده نمی شود. اما انشالله در آینده ای نه چندان دور شاهد پیاده سازی این سیستم برای بازیافت لنزهای تماسی و جلوگیری از ورود آن ها به سیستم فاضلاب خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
( پرداخت درمحل ویژه تهران )