استفاده از لنز پس از عمل جراحی انکساری چشم | فروشگاه سی لنز

استفاده از لنز پس از عمل جراحی انکساری چشم

استفاده از لنز پس از عمل های جراحی انکساری چشم

اگر پس از عمل های جراحی چشم، نتایج قابل قبولی به دست نیاورده باشید و امکان عمل مجدد چشم را نداشته باشید، احتمالا بخواهید از لنزهای تماسی برای بهبود بینایی خود استفاده کنید. لنزهای هیبرید و لنزهای نفوذ پذیر با گاز لنزهای مناسب برای استفاده پس از عمل های جراحی چشم است که معمولا توسط متخصصان چشم تجویز می شوند.

سطح کاملا صاف و صیقلی شده ی این لنزها به همراه جنس تقریبا سفتشان، عیوب انکساری را که عینک های طبی و یا لنزهای طبی نرم برطرف نمی کنند، به راحتی اصلاح می کنند. اگر شفافیت تصویر و ضوح دیدتان برایتان اهمیت دارد، بهتر است لنزهای نفوذ پذیر به گاز (RGP) و یا لنزهای هیبریدی را امتحان کنید.

علت عدم موفقیت آمیز بودن عمل های جراحی چشم

شاید در میان دوستان و آشنایانتان کسانی را دایده اید که عمل های جراحی چشم مانند لیزیک و پی آر کی را امتحان کرده اند، اما از نتایج عمل خود راضی نبوده اند.

بیش از 95 درصد افرادی که عمل های جراحی چشم را انجام می دهند، از نتیجه ی عمل چشم خود راضی هستند. اما این آمار صد در صد نیست و بعضی از افراد نیز این رضایت خاطر را ندارند. فکر می کنید چه چیزی باعث می شود که برخی از افراد راضی و برخی افراد راضی نیستند؟

نتیجه ی عمل جراحی چشم به عوامل متعدد مانند فرم قرنیه چشم، میزان تابش اشعه ی لیزر و تحمل چشم و نحوه ی التیام چشم پس از عمل جراحی بستگی دارد.

مراقبت های پس از عمل نیز بسیار در نتیجه ی عمل موثر است. مثلا تابش نور خورشید و نور چراغ ها به چشم پس از عمل جراحی می تواند باعث ایجاد مشکل کند. در بعضی موارد گزارش شده است که فرد پس از انجام عمل لیزیک دچار آستیگمات های شدید، تاری و یا اختلال در دید شده است.

افرادی که پس از انجام این عمل های جراحی دچار مشکلات خفیف مانند کاهش کم بینایی می شوند می توانند با استفاده از لنزهای تماسی این مشکلات را تحمل کنند. اما برخی از افراد پس از عمل های انکساری چشم دچار خستگی چشم، سردرد، مشکل رانندگی در شب و … دارند که بر کیفیت زندگی آن ها بسیار تاثیر خواهد گذاشت.

استفاده از لنز پس از عمل جراحی چشم

در عمل لیزیک و یا دیگر روش های اصلاح بینایی چشم با لیزر، مقدار میکروسکوپی از بافت قرنیه را بر می دارند، که باعث تغییر سطح جلوی چشم می شود. برخی اوقات این عمل منجر به نامنظمی سطح قرنیه و ایجاد آستیگمات می شود.

در صورت اتفاق این مورد، معمولا یک عمل جراحی اصلاحی دیگر به روی چشم صورت می گیرد. اما اگر قرنیه بیش از حد نازک شده باشد، دیگر عمل دوم انجام نمی شود و استفاده از لنز سخت و یا هیبریدی توصیه می شود.

استفاده از لنزهای نفوذ پذیر با گاز پس از جراحی چشم

لنزهای RGP یا همان لنزهای نفوذ پذیر به گاز لنزهایی سفت و سخت هستند که بر خلاف لنزهای طبی نرم که به شکل قرنیه در می آیند، شکل خود را به روی چشم حفظ می کنند. این سطح صاف و سفت جایگزین سطح نا منظم قرنیه می وشد و بدین ترتیب مشکل اعوجاج و تاری دید را از بین خواهد برد.

عینک های تماسی برای این مشکلات پیش آمده پس از عمل مناسب نیستند. زیرا  نمی توانند این بی نظمی های ایجاد شده بر سطح چشم را اصلاح کنند. عینک های طبی تنها برای مشکلات مانند نزدیک بینی، دور بینی و آستیگمات های منظم مناسب هسند.

لنزهی تماسی نرم نیز برای مشکلات به وجود آمده پس از جراحی چشم مناسب نیستند. زیرا آن ها سطحی نرم و انعطاف پذیر دارند و به روی سطح قرنیه تطبیق پیدا می کند و نمی توانند مانند لنز هارد یا سخت این نامنظمی ها را بپوشاند.

لنزهای تماسی ویژه برای استفاده پس از عمل چشم

به علت این که در عمل های لیزیک، شکل قرنیه تغییر می کند، استفاده از لنز مناسب پس از این عمل ها بسیار حساس تر و چالش بر انگیز تر از استفاده از لنز با شکل طبیعی قرنیه است.

همان طور که توضیح داده شد، لنزهای مناسب برای استفاده از پس از عمل های جراحی چشم لنزهای نفوذ پذیر با گاز هستند. اما جدیدا نمونه های جدیدی از لنزهای نفوذ پذیر عرضه شده اند که نسبت به آن ها دارای قطر بزرگتری هستند.

این لنزها که با نام لنزهای اسکرال شناخته می شوند، تمام سطح قرنیه و سفیدی چشم یا همان صلبیه چشم را نیز می پوشانند. این لنزها به علت این که قطر بزرگتری دارند و تمام سطح قرنیه را می پوشانند، در صلاح انحرافات قرنیه و آستیگمات های شدید بسیار موثر تر عمل می کنند. ضمن این که راحتی بیشتری نیز نسبت به لنزهای نفوذ پذیر به گاز دارند.

این لنزها به طور سفارشی توسط کامپیوتر طراحی می شود. در اندازه گیری ساخت لین لنز از ابزارهای اپتیکی خاص استفاده می شوند که کاملا میزان انحرافات قرنیه را تعیین می کند. ساخت این لنز پیچیده تر و زمان بر تر هست. به همین میزان نیز از قیمت بالاتری نیز برخوردار می باشد.

این لنزها مانند لنزهای سخت نیار به یک دوره تطبیق دارند. اما پس از چند بار استفاده، به آن ها عادت خواهید کرد و احساس راحتی خواهید داشت.

قرار دادن لنزهای تماسی پس از عمل های جراحی باید حتما زیر نظر متخصص چشم صورت بگیرد.

استفاده از لنزهای هیبریدی و عینک با وضوح بالا

گزینه های بعدی قابل استفاده پس از جراحی چشم استفاده از لنزهای تماسی هیبریدی (ترکیبی) و عینک های طبی با وضوح بالا هستند.

لنزهای هیبرید لنزهایی با قابلیت و وضوح تصویر لنزهای های RGP و راحتی لنزهای طبی نرم هستند. در بسیاری از موارد لنزهای هیبریدی به همان اندازه لنزهای نفوذ پذیر با گاز در اصلاح انحرافات ناشی از عمل های جراحی چشم موثر عمل می کنند. حتی در برخی از موارد گزارش هایی مبنی بر راحتی و ضوح تصویر بهتر آن ها نیز داشته ایم.

در حال حاضر تنها لنزهای هیبریدی مورد تایید FDA (سازمان غذا و داروآمریکا) توسط کمپانی SynergEyes ساخته می شوند که در ایران موجود نیست.

عینک با وضوح بالا نیز عینک هایی به خصوص هستند که با تجهیزات پیشرفته ای ساخته می شوند که باعث افزایش دقت و وضوح تصویر عدسی های عینک نسبت به نمونه های سنتی می شوند.

اگر تحت عمل جراحی چشم قرار گرفته اید و مشکلات بینایی جدیدی برایتان پیش آمده است، حتما پیش از تصمیم به خرید هر کدام از مدل های بالا با چشم پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
( پرداخت درمحل ویژه تهران )