خواب و سلامت چشم

خواب و سلامتی چشم

وقتی هنگام شب خواب خوبی نداشته باشید صبح روز بعد احساس خوبی نخواهید داشت. خستگی، عدم تمرکز و کند بودن حرکات، همه ما این حس ها را می دانیم. کمبود خواب، به ویژه هنگامی که به طور منظم اتفاق می افتد، می تواند اثرات منفی بسیاری بر سلامتی ما در کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشد، از جمله سیستم ایمنی ضعیف، افزایش وزن، فشار خون بالا، تغییرات خلقی و مسائل مربوط به حافظه. این موضوع همچنین سلامت چشم ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

چشم های محروم از خواب چشم های ناسالم هستند

چشم ما نیازمند حداقل 6 ساعت خواب در هر شب برای استراحت خود و عملکرد خوب در طول روز است. اگر بیش از حد دچار کم خوابی شوید و چشم شما استراحت نکند ممکن است پلک ها دچار گرفتگی خفیف شوند و حتی چشم دچار سوزش و خشکی شود.

به اندازه کافی در زندگی خود مشغله داریم و برای اینکه دیگر نگران سلامت چشم خود نباشیم باید به اندازه کافی بخوابیم. خوشبختانه چشمان ما می تواند به خوابیدن ما کمک کند.

از بین بردن نور آبی قبل از خواب

یکی از سیگنال های مغز برای بیدار شدن نور آبی است. در شب این نورهای آبی بیشتر از صفحه نمایش وسایل دیجیتال مانند کامپیوتر و موبایل می آیند.

وقتی در اتاق خواب ما نور آبی وجود داشته باشد در عملکرد صحیح مغز خلل ایجاد می کند و و در خوابیدن دچلار مشکل می شویم و  دیگر نمی توانیم به اندازه کافی استراحت کنیم.

علاوه بر این، با استفاده از این صفحه نمایش های روشن در اتاق های تاریک قبل از خوابیدن، ما حتی بیشتر به چشم آسیب می رسانیم.

یک سیاست خوب برای به حداقل رساندن اثرات منفی نور آبی بر روی خواب و سلامت چشم شما این است که هر صفحه و چراغ دارای نور آبی را یک ساعت قبل از خواب خواموش کنید.

امروزه اکثر دستگاه ها دارای تنظیمات نور شب هستند که می تواند نور آبی که نشان می دهند را کمتر کند و این برای چشم های شما بسیار بهتر خواهد بود.

لنز تماسی را موقع خواب از چشم خود بردارید

خوابیدن با لنز تماسی بر سلامت چشم و کیفیت خواب شما تاثیر منفی خواهد داشت زیرا سطح چشم ما اکسیژن را مستقیما از هوا دریافت می کند، و لنزهای تماسی از نفوذ آنها جلوگیری می کنند، به ویژه هنگامی که چشم ما ساعتهای طولانی برای خواب بسته شود.

بنابراین به شما توصیه می کنیم که حتما موقع خواب لنز تماسی را بردارید زیرا نه تنها چشم نمی تواند به طور آزادانه نفس بکشد، بلکه خطر ابتلا به عفوت های چشم توسط لنز تماسی را کاهش می دهد.

نکته: در طول روز که از لنز استفاده می کنید خاک، چربی های پروتئینی و باکتری بر سطح لنز نشسته و باید در انتهای روز آنها را از چشم بیرون آورده و با محلول شستشوی لنز کاملا تمیز و ضدعفونی کرده و داخل جالنزی حاوی محلول نگهداری نمایید.

به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنید

البته، یکی کارهای دیگر که شما می توانید برای سلامت چشم خود انجام دهید این است که برنامه منظم برای ملاقات با چشم پزشک خود تنظیم کنید! حتی اگر شما مشکلی در رابطه با محرومیت از خواب نداشته باشید و همیشه قبل از خواب لنزهای خود را بردارید، هنوز هم مهم است که با متخصص چشم مشورت کنید تا بتوانید چشم های سالم و کار آمد داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *