شنا با لنزهای تماسی | فروشگاه سی لنز

شنا با لنزهای تماسی

شنا با لنزهای تماسی

با شروع فصل گرم پرسش افراد در مورد اجازه ی شنا با لنزهای تماسی زیاد می شود. اگر شما هم به دنبال پاسخ به این سوال هستید که آیا شنا با لنزهای تماسی امکان پذیر است یا خیر، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

در واقع چشم پزشکان توصیه می کنند که برای جلوگیری از آلودگی باکتریایی چشم باید از شنا کردن با لنزهای تماسی اجتناب کرد. شنا کردن با لنزهای تماسی خطر ایجاد عفونت در چشم، تحریک چشم و ایجاد زخم قرنیه در چشم را افزایش می دهند.

خطرات استفاده از لنز در هنگام شنا

FDA یا همان سازمان غذا و داروی آمریکا همواره به استفاده کنندگان لنزهای تماسی هشدار داده است که از تماس لنزها با آب جلوگیری کند. آب آشامیدنی، آب لوله کشی، آب دریا، استخر و یا حمام و جکوزی همگی می توانند سلامت چشم ها را بواسطه ی لنزهای تهدید کنند.

فرقی ندارد که از چه نوع لنزتماسی و یا با چه نوع قیمت لنز چشم استفاده می کنید. آب ها برخلاف ظاهر شفاف و زلالش که منبع حیات بشار است؛ محل زندگی میکروب های خطرناک برای چشم است.

یکی از شایع ترین این میکروب ها که در آب یافت می شود، آکانتاموبا است. این ویروس که به سطح لنز می چسبد، باعث ایجاد عفونت و التهاب قرنیه چشم می شود. نام بیماری چشمی که در اثر این ویروس و استفاده از لنز چشم در هنگام شنا ایجاد می شود، کراتیت آکانتاموبا است. در صورتی که اقدام به موقع برای درمان این بیماری صورت نگیرد، خطر از دست رفتن بینایی چشم وجود دارد. که در این صورت تنها با عمل پیوند قرنیه چشم شاید بینایی از دست رفته چشم بازگردد.

اگر در هنگام شنا، مجبور به استفاده از لنز طبی هستید و در حین شنا آب وارد چشم هایتان شد، سریعا لنزهای تماسی را از چشم هایتان خارج کنید تا احتمال خطر عفونت و سوزش در چشم را کاهش دهید.

توصیه هایی مفید هنگام شنا با لنزهای تماسی

مراقبت صحیح و اصولی از لنزهای تماسی احتمال آلودگی در چشم را کاهش می دهند. گرچه توصیه می شود که قبل از شنا لنزهای تماسی خود را از چشم خارج کنید، اما اگر به علت مشکلات بینایی مجبور به استفاده از آن ها هستند بهتر است این نکات را حتما به خاطر بسپرید و به انجام آن ها مقید باشید.

  • به هیچ عنوان از لنزهای تماسی سخت استفاده نکنید. لنز هارد و یا لنزهای سخت احتمال جدا شدنشان از چشم بیشتر از لنزهای تماسی نرم است.
  • لنزهای تماسی نرم گزینه های مناسب تری برای شنا هستند. اما چون این لنزها بافتی سوراخ مانندی دارند امکان نفوذ باکتری ها و مواد شیمیایی به چشم بیشتر است و خطر عفونت و بیماری را در چشم افزایش می دهند. پس باید به طریقی از از چشمهایتان در مقابل ورود آب به چشم محافظت کنید. که بهترین گزینه استفاده از عینک های مخصوص شنا است.
  • استفاده از لنزهای یکبار مصرف در هنگام شنا بیشتر توصیه می شود. زیرا این لنزها پس از استفاده دور انداخته می شود و دیگر نگران باکتری های احتمالی چسبیده به سطح لنز نخواهید بود.
  • استفاده از قطره مرطوب کننده لنز را در هنگام شنا فراموش نکنید. ورود آب هنگام شنا به چشم باعث خشکی چشم و تحت تاثیر قرار دادن اشک چشمتان خواهد شد. که این شرایط به نفع چشم با حضور لنز نمی باشد. استفاده از قطره لنز می تواند به بهبود شرایط کمک کند.
  • اگر از لنز سالانه و یا فصلی استفاده می کنید، حتما پس از شنا لنزهایتان را با دقت و وسواس خاص ضدعفونی و تمیز کنید. برای ضدعفونی های عمیق تر می توانید از قرص های ضدعفونی کننده لنز استفاده کنید.
  • حتما هر سه ماه یکبار جالنزی و محلول لنز خود را تعویض کنید. استفاده بیش از این زمان از جالنزی و یا محلول لنزها به صلاح سلامت چشم نمی باشد.

توجه داشته باشید که این نکات تنها به عنوان راهکارهایی برای کاهش خطرات شنا با لنزهای تماسی است و نمی توان صد در صد از آسیب های شنا با لنزهای تماسی جلوگیری کند.

ورود آب به چشم در هنگام شنا می تواند در کیفیت لنزهای تماسی تاثیر گذار باشد. تماس آب با لنز می تواند باعث سفت شدن لنز شود. اگر تغییرات غیر عادی در سلامت چشمتان مشاعده کردید بهتر است حتما به چشم پزشک مراجعه کنید. علائمی مانند حساسیت به نور و یا احساس سوزش شدید و بدون توقف در چشم نشانه هایی هستند که شما را باید نسبت به سلامت چشمتان حساس کند.

شنا با لنزهای تماسی با استفاده از عینک مخصوص شنا

اگر با توجه به تمامی این هشدارهایی که در مورد خطرات شنا با لنزهای تماسی داده شد، باز هم اصرار به شنا با لنزهایتان را دارید، حتما از عینک مخصوص شنا استفاده کنید.

استفاده از عینک شنا که دارای طراحی و کیفیت مناسبی باشد، تا میزان زیادی خطر تحریک و عفونت چشم ناشی از شنا را کاهش خواهد داد.

عینک شما از ورود آب و مواد شیمیایی خطرناک موجود در استخرها به چشم جلوگیری می کند. ضمن این که از جدا شدن لنزها از چشم جلوگیری خواهد کرد.

راهکارهایی ایمن برای افراد با مشکلات انکساری برای شنا

اگر به خاطر خطرات احتمالی لنزهای تماسی برای سلامت چشم ها در هنگام شنا، از استفاده از آن ها منصرف شده اید ولی به خاطر مشکلات انکساری چشم نمی دانید که چکار کنید، ما به شما راه حل می دهیم.

شما می توانید از عینک های تجویزی شنا استفاده کنید. این عینک ها مانند عینک های طبی هستند با این تفاوت که مخصوص شنا می باشند. این عینک ها نیز مانند لنزهای تماسی و یا عینک های طبی دید بسیار واضح و شفاف برایتان ایجاد خواهد کرد.

اما نکته ای که در مورد این عینک ها باید به آن توجه داشته باشید که آن ها برای مشکلات آستیگمات مناسب نیستند و تنها برای افرادی که مشکلات نزدیک بینی و یا دور بینی با شماره چشم یکسان هستند قابل استفاده هستند.

اگر نمره ی چشمتان فرق دارد و یا مشکل آستیگمات دارید می توانید عمل های جراحی چشم را امتحان کنید. عمل های جراحی چشم که با لیزر و یا لایزیک انجام می شود می تواند کاملا مشکلات نزدیک بینی، دوربینی و یا آستیگمات شما را برطرف کند.

اما اگر فوبیای عمل های جراحی چشم را دارید و از عوارض آن می ترسید، در نهایت می توانید از لنزهای تماسی استفاده کنید. اما رعایت نکلت بهداشتی را فراموش نکنید. در نهایت چشم پزشک شما می توانید بهترین و مناسب ترین گزینه را برای شما هنگام شنا تشخیص دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
( پرداخت درمحل ویژه تهران )