عفونت چشم و لنزهای تماسی | فروشگاه سی لنز

عفونت چشم و لنزهای تماسی

عفونت چشم و لنزهای تماسی

عفونت های چشمی در اثر استفاده از لنز تماسی نادر اما بسیار جدی هستند. به عنوان مثال گزارش شده بود که زنی که در شنا از آن ها استفاده کرده بود، دچار عفونت چشم شده بود و متاسفانه بینایی یک چشم خود را از دست داد.

چیزی که مشخص است ایجاد این عفونت ها تنها به خاطر استفاده نادرست از لنز چشم و عدم رعایت بهداشت است.

در صورت بروز هر کدام از این موارد زیر، زنگ خطری برای تهدید سلامت و بینایی چشمتان است که باید استفاده از لنزها را متوقف کنید و به چشم پزشک مراجعه کنید:

  • احساس درد در نواحی چشم
  • قرمزی چشم که با استفاده از قطره چشم نیز برطرف نمی شود.
  • تاری دید و یا حساسیت به نور
  • ریزش اشک از چشم و یا ترشحات غیر عادی دیگر
  • احساس وجود یک جسم خارجی در چشم

در صورتی که اقدامات مناسب و به موقعی برای درمان انجام نگیرد، قطعا منجر به نابینایی و پیوند قرنیه خواهد شد.

قوی ترین توصیه برای جلوگیری از رخداد همچین حالتی رعایت نکات بهداشتی، استفاده از آن ها مطابق دستور العمل ها و انجام چکاپ های دوره ای و منظم است.

التهاب قرنیه ناشی از آکانتامبا چیست؟

آکنتامبا جانواران کوچک و تک سلولی هستند که در منابع آبی مانند، آب لوله کشی، آب چاه، استخرهای شنا، جکوزی و سیستم های آب و فضلاب یافت می شود.

در صورتی که این جانور تک سلولی به چشم ورود پیدا کند، باعث ایجاد عفونت چشم و التهاب قرنیه خواهد شد.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، برای اولین بار در سال 1973 افراد مبتلا به این عفونت که از لنز چشم طبی و یا رنگی استفاده می کردند، رصد شدند.  که این تعداد در سال های بعد رشد چشمگیری داشته اند.

رابطه ی آکانتامبا در بین استفاده کنندگان لنزهای تماسی

با توجه به این که در سال های اخیر مبتلایان به این نوع عفونت توسط استفاده کنندگان لنز مشاهده شده  است، که مرکز کنترل و پیشگبیری از بیماری های عفونی به صورت ویژه بهخ این پرونده ورود پیدا کرد.

برخی از موارد به خاطر استفاده از محلول لنزهای به خصوصی بوده است که پس از بررسی و صحت آن، آن هارا از بازار فروش حذف کردند.

همجنین با بررسی های بیشتر به این نتیجه رسیدند که رعایت بهداشت تنها راه مقابله با این عفونت است. به همین دلیل فروش لنز را متوقف نشده است بلکه به رعایت نکات بهداشتی بسیار تاکید شده است.

علل ایجاد عفونت آکانتامبا در اثر لنز

عواملی که باعث ایجاد این عفونت در چشم می شود به شرح زیر است:

  • استفاده از آب شیر برای شست وشوی لنز؛ به هیچ عنوان نباید از آب شیر یا حتی اب آشامیدنی برای شست و شوی لنز خود استفاده کنید.
  • استعمال محلول های خانگی و دست ساز به جای محلول لنزهای کارخانه ای؛ محلول های دست ساز و سرم های نمکی به هیچ عنوان برای شست و شو لنز مناسب نمی باشند و نقشی در ضدعفونی کردن آن ها نیز ندارند.
  • استفاده از آن ها در حمام و استخر؛ به هیچ عنوان نمی توانید در حمام هنگام دوش گرفتن و یا رفتن به استخر از ورود آب به داخب چشم هایتان جلوگیری کنید. این کار شایع ترین علت برای ایجاد عفونت آکانتامبا در چشم است.
  • آلودگی محفظه ی نگهداری لنز؛ استفاده ی طولانی از یک محفظه ی نگهداری لنز و تعویض نکردن محلول داخل آن و ضدعفونی نکردن هفتگی آن یکی دیگر از علل شایع التهاب چشم می شود. به همین دلیل گفته می شود که ماهانه جالنزی خود را تعویض کنید.
  • ضدعفونی نکردن صحیح لنز فصلی و سالانه؛ پس از هربار استفاده باید آن ها را با محلول مخصوص ضدعفونی کنید. اثر گذارترین نوع ضدعفونی مالش آن با نوک انگشت است.

در نهایت می توان گفت رعایت بهداشت تنها راه جلوگیری از ابتلا به این عفونت خطرناک چشمی است.

علائم هشداردهنده ابتلا به عفونت آکانتامبا

احتمالا در این قسمت برایتان این سوال پیش آمده است که از کجا متوجه شوم که مبتلا به این عفونت شده ام؟

در صورت قرمزی چشم، چشم درد، احساس سوزش در هنگام قرار دادن لنز در چشم، ریزش اشک، حساسیت به نور و یا تاری دید شما دچار التهاب قرنیه شده اید.

در صورت مشاهده این علائم حتما باید به چشم پزشک مراجعه کنید. زیرا این علائم شبیه عفونت های چشمی دیگر است و برای اطمینان که این عفونت در اثر ویروس آکانتامبا به وجود آمده است یا خیر، نیاز به معاینه های دقیق توسط متخصص چشم است.

تشخیص صحیح آن برای درمان مناسب بسیار اهمیت دارد. زیرا این عفونت به برخی از آنتی بیوتیک ها مقاوم است و باید داروی مناسب دریافت کنید. همچنین در صورت عدم اقدام به موقع امکان ایجاد زخم قرنیه خواهد بود. همچنن در صورت شدت یافتن آن احتمال از دست رفتن بینایی بسیار زیاد است.

توصیه هایی برای پیشگیری از عفونت ناشی از آکانتاموبا

با رعایت نکات ساده زیر به راحتی می توانید از ایجاد این عفونت جلوگیری کند:

  • توصیه های چشم پزشک خود را در مورد مراقبت از لنزهای تماسی خود جدی بگیرید و فقط از برندهایی که معرفی می کنند استفاده کنند.
  • از تماس لنزهایتان با آب آشامیدنی و یا آب لوله کشی ممانعت کنید. سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده است که به هیچ عنوان آن ها نباید با هیچ گونه آب آشامیدنی تماس داشته باشند.
  • اگر لنز در چشم دارید به حمام و استخر نروید و قبل از آن حتما آن ها را از چشم خود خارج کنید. اگر مجبور به استفاده از آن در هنگام شنا هستید، از نوع لنز طبی روزانه استفاده کنید که پس از شنا آن ها را از چشم خارج کنید و دور بیندازید. همچنین حتما از عینک های مخصوص شنا استفاده کنید.
  • هر شب لنزها را با محلول لنز بشورید و در محلول تازه نگهداری کنید. از سرم های نمکی برای شست وشو و یا نگهداری لنزتان استفاده نکنید. حتما هنگام ضدعفونی توجه کنید که تمام سطوح لنز با محلول لنز آغشته شود و با انگشت مالش دهید.
  • جالنزی را هفته ای بشورید. برای ضدعفونی اصولی تر بهتر است آن ها را برای چند دقیقه در آب استریل بجوشانید. همچنین حتما به صورت ماهانه آن ها را تعویض کنید.
  • قبل از تماس با آن ها دست هایتان را بشورید و سپس خشک کنید.

رعایت این نکات بسیار ساده می تواند به راحتی در پیشگیری این ویروس و التهاب چشم جلوگیری کند. معمولا کارشناسان چشم توصیه می کنند که از لنزهای روزانه و یا ماهانه استفاده کنید. تعویض به موقع و زود به زود لنز در پیشگیری از بیماری های عفونی چشم بسیار موثر است. اگر هم متوجه علائم غیر عادی در چشمی شدید، ساده از کنارش نگذرید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
( پرداخت درمحل ویژه تهران )