محافظت از چشم در برابر اشعه UV | فروشگاه سی لنز

محافظت از چشم در برابر اشعه UV

محافظت از چشم در برابر اشعه UV

حتما می دانید که قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند منجر به آفتاب سوختگی و در دراز مدت باعث سرطان پوست شود. اما اشعه ماورا البنفش خورشید تنها بر پوست اثر سو ندارد. بلکه به چشم نیز می تواند آسیب بزند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید مشکلات چشمی مانند آب مروارید، دژنراسیو ماکولا، ناخنک چشم و فوتوکراتیت می شود.

ما در این مقاله به شما می گوییم که چطور از طریق خرید لنز تماسی از چشمهایتان مراقبت کند.

محافظت از چشم ها در برابر اشعه ماوراء البنفش

برای محافظت از چشمان خود می وانید به یکی از دو طریق زیر عمل کنید:

خرید عینک آفتابی با UV مناسب: یکی از قدیمی ترین راهکارها برای محافظت از چشم در برابر اشعه های مضر خورشیدی استفاده از عینک آفتابی مناسب است.

خرید لنز چشم با قابلیت فیلتر UV: یکی دیگر از راهکارهایی که جدیدا استفاده می شود، استفاده کنتاکت های تماسی است. لنزهایی که اخیرا تولید می شوند با قابلیت فیلتر اشعه های UV هستند که به به حفظ سلامت چشم کمک می کند.

UV  چیست؟

پرتوهای فرابنفش یا همان اشعه UV پرتوهایی با انرژی بالایی هستند که در محدوده ی نور مرئی قرار نمی گیرند. در طیف الکترو مغناطیسی امواج رادیویی کمترین انرژی و پرتوهای گاما بیشترین انرژی را دارند.

سه دسته مختلف از اشعه UV وحود دارد:

UVC

این پرتو پر انرژی ترین پرتو UV است که بیشترین خطر را برای چشم و پوست انسان دارد. اما نگران نباشید. زیرا لایه اوزون تقریبا از ورود تمامی این اشعه به سطح کره زمین جلوگیری می کند.

اما با کاهش ضخامت لایه اوزون این پرتو می تواند وارد کره ی زمین و ایجاد مشکلاتی برای ساکنین این کره ی خاکی شود.

طول موج پرتوهای UVC چیزی بین 100 تا 280 نانومتر است.

UVB

پرتوهای UVB نسبت به پرتوهای UVC طول موج بیشتر و انرژی کمتری دارند. این پرتوها نیز تا میزان زیادی توسط لایه اوزون فیلتر می شوند. اما بازهم مقداری از آن به زمین می رسد.

مقدار کم این اشعه ملانین پوست یا رنگدانه پوست را تحریک می کند و باعث برنزه شدن و تیره تر شدن پوست می شود.

اما مقدار زیاداین اشعه منجر به آفتاب سوختگی و یا ایجاد سرطان پوست می شود. از دیگر عوارض این اشعه ایجاد چین و چروک به روی پوست، تغییر رنگ پوست و پیری زود رس است.

همچنین این اشعه برای چشم نیز ضرر دارد و باعث ایجاد ناخنک و فوتوکراتیت می شود.

UVA

در نهایت آخرین اشعه ماوراء بنفش اشعه ی  UVA است. این اشعه به پرتوهای نور مرئی نزدیک تر هستند و انرژی کمتری نسبت به دو اشعه ی دیگر دارد. اما این اشعه از قرنیه چشم عبور می کند و به عدسی و شبکیه چشم آسیب می رساند.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض این اشعه باعث ایجاد مشکلات چشمی متعددی مانند آب مروارید و یا دژنراسیون ماکولا می شود.

بررسی عوامل مختلف بر اشعه ماوراء بنفش

ماندن در بیرون از خانه یعنی قرار گرفتن در معرض این اشعه ها می باشد. میزان دریافت این اشعه به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • موقعیت جغرافیایی: افرادی که در مناطق گرمسیری و نزدیک خط استوا زندگی می کنند بیشتر در معرض این اشعه خواهند بود.
  • ارتفاع: میزان دریافت این اشعه در ارتفاعات بیشتر است.
  • زمان روز: میزان تابش این اشعه بین ساعت 10 تا 14 در بالاترین حد خود قرار دارد.
  • شرایط محیطی: شرایط محیطی در میزان تاثیر گذاری این اشعه نقش دارد. به عنوان مثال در مناطق برفی و یا ماسه ای میزان تشعشعات UV به دو برابر افزایش پیدا می کند. همچنین در مکان هایی که ساختمان های بلند دارند این مقدار کاهش پیدا می کند.
  • داروها: مصرف برخی از داروها مانند تتراساکلین،قرص های ضدبارداری و آرام بخش ها میزان حساسیت بدن را به اشعه ماوراء بنفش افزایش می دهد.

شاخص UV برای اندازه گیری این اشعه استفاده می شود. در مناطقی که مقدار آن بالاتر از حد استاندارد باشد به شهروندان هشدار داده می شود. اما بهتر است برای محافظت از چشم و پوستتان از عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب مناسب استفاده کنید.

استفاده از لنز برای محافظت از چشم ها

با توجه به اهمیت این موضوع، کمپانی های تولید کننده ی لنز با اضافه کردن این قابلیت به روی لنزهایشان سعی در حفظ سلامت بینایی افراد دارند.

در برخی از برندها بیش از 90 درصد و در برخی تا 100 درصد قادر به فیلتر اشعه های مضر هستند. نوع لنز طبی و رنگی تاثیری در فیلتر اشعه ندارد. در یک برند این مقدار برای یک لنز خاکستری با یک لنز طبی برابری می کند. پس از این بابت نگران نباشید.

قیمت لنز چشم طبی با قابلیت فیلتر اشعه های مضر در مقایسه با نمونه های معمولی فرق چندانی ندارد. پس بهتر است به جای خرید مدل های معمولی این نمونه های جدید تر را تهیه کنید.

در صورت انتخاب لنز برای مراقبت و محافظت از چشم هایتان بهتر است باز هم از عینک آفتابی برای مراقبت از پوست های اطراف چشم و یا کلاه های لبه دار استفاده کنید.

در صورتی که ساعات بیشتری بیرون از خانه هستید و به علت شرایط کاری ترجیح می دهید از لنزها استفاده کنید، بهتر است حتما با یک متخصص چشم مشورت کنید تا برند مناسبی را خدمت شما معرفی کنند. در صورت دسترسی نداشتن به متخصص چشم می توانید از کارشناسان ما نیز کمک بگیرید.

مراقبت از کودکان

از آن جا که کودکان نیز زمان زیادی را بیرون از خانه و در فضاهای باز به بازی مشغول می باشند، چشمان آن ها نیز در معرض خطر این اشعه است. همچنین به علت این که عدسی چشم کودکان نسبت به بزرگسالان شفاف تر است، اشعه UV به عمق بیشتری از چشم نفوذ می کند.

احتمالا درخواست از کودکان برای استفاده از عینک آفتابی و یا لنز دشوارتر است. به همین دلیل بهتر است از آن ها بخواهید که از کلاه های نقاب دار استفاده کنند. بدین ترتیب کمتر در معرض اشعه قرار خواهند گرفت.

سخن آخر

خطرات این اشعه را بر پوست و چشمتان جدی بگیرید و حتما یکی از راه های پیشنهادی را برای مراقبت از چشم هایتان در نظر بگیرید. در صورت عدم توجه به این موارد با افزایش سن عوارض این اشعه را بر پوست و بینایی خود خواهید دید.

استفاده از عینک آفتابی در روز حتی اگر هوا ابری باشد بسیار ضروری است. در زمستان تابستان و دیگر فصل ها باید از عینک آفتابی استفاده کنید. حتی اگر لنزتان فیلتر UV دارد، زدن عینک آفتابی از بافت اطراف قرنیه چشمتان مراقبت خواهد کرد.

گرچه گفته می شود افرادی که پوست تیره دارند، کمتر در معرض خطرات تشعشعات این پرتو هستند. اما ما توصیه می کنیم که باز هم جانب احتیاط را در نظر بگیرند و در همه حال از چشم و پوست خود مراقبت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
( پرداخت درمحل ویژه تهران )