5 راهکار برای جلوگیری از خشکی چشم | فروشگاه سی لنز

5 راهکار برای جلوگیری از خشکی چشم

5 راهکار برای جلوگیری از خشکی چشم

خشکی چشم یک مشکل شایع چشمی است که ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد. معمولا کسانی که از لنز تماسی استفاده می کنند بیشتر از دیگر افراد در معرض این مشکل قرار می گیرند.

زمانی چشم ها دچار خشکی می شوند که مخاط های اشکی چشم به درستی عمل نکنند و نتوانند اشک کافی و یا با کیفیت تولید کنند. اشک چشم متشکل از مواد روغنی و آب است. همین شک چشم کمک می کند که چشمان شم مرطوب و درخشان بمانند. خشکی چشم باعث نراحتی و مشکلاتی برای فرد خواهد شد.

دلایل متعددی وجود دارد که باعث خشکی چشم می شود. به عنوان مثال خیره شدن به مانیتور یا صفحه نمایش یا در معرض مستقیم سیستم های گرمایش و سرمایش قرار گرفتن می تواند باعث خشکی چشم شود.

افرادی که از لنز بایوفینتی و یا برندهای دیگر لنزهای تماسی استفاده می کنند، می دانند که استفاده از اینها بیشتر چشم را در معرض خشکی چشم قرار می دهد. علت آن به خاطر این است که قرار گرفتن لنز به روی قرنیه میزان عبور اکسیژن به چشم را محدود می کند و همین امر باعث خشکی چشم می شود. اما نگرن نباشید ما در این مقاله به شما می گوییم که چه کار کنید تا کمتر دجار این مشکل شوید.

علائم خشکی

پیش از هر چیز بهتر است با علائم خشکی چشم آشنا شوید. این علائم به شرح زیر است:

  • تاری دید یا احسس خستگی در چشم
  • احساس سوزش
  • قرمزی چشم
  • حساسیت به نور
  • احساس وجود چیزی در چشم

در صورت داشتن هر کدام از این علائم شم احتمالا دچار خشکی چشم شده اید. به غیر از استفاده از لنز دلایل دیگری نیز می تواند منجر به خشکی چشم شود، مثلا:

  • افزایش سن و یائسگی
  • ابتتلا به بیماری های خاص مانند دیابت، هپاتیت و کمبود ویتامین آ
  • عوارض جانبی مصرف برخی داروها مانند آنتی هیستامین ها
  • شرایط محیطی مانند سیستم های تهویه و سرمایش و گرمایش و یا وجود باد، گردو غبار و خشکی هوا
  • آسیب غده اشکی، بیماری های چشمی و یا جراحی چشم
  • استعمال سیگار و یا نوشیدنی هاب الکلی
  • رانندگی طولانی مدت و یا تماشای بیش از حد تلویزیون و یا مانیتور

جلوگیری از خشکی چشم

پس همان طور که متوجه شدن تنها استفاده از لنز بوش اند لومب و یا دیگر لنزهای طبی و رنگی باعث خشکی چشم نمی شوند و دلایل بسیار دیگری نیز در این امر دخیل می باشند. به هز دلیلی که دچار خشکی چشم می شود با راهکارهای زیر می توانید به پیشگیری و یا کاهش آن کمک کنید.

استفاده از میوه و سبزیجات

هیچکس نیست که بر اهمیت تغذیه بر سلامت جسم و روان واقف نباشد. اما رژیم غذایی سالم برای رهایی از خشکی چشم نیز معجزه می کند. نوشیدن آب کافی برای مرطوب نگه داشتن چشم و جلوگیری از خشکی چشم بسیار ضروری است.

همچنین ترکیب مواد غذایی که شامل اسید های چرب و امگا 3 هستند نیز برای افزایش اشک و بهبود کیفیت آن نیز موثر هستند.

در هفته حداقل دو وعده ماهی را یکی از رایج ترین منبع امگا 3 است را در برنامه غذایی خود قرار دهید. استفاده از آجیل هایی مانند تخم کتان، کدو، گردو، بادام و سبزیجاتی و میوه جاتی مانند پرتغال، توت، کلم و بادمجان نیز در جلوگیری از خشکی چشم بسیار موثر هستند.

محافظت از چشم ها در شرایط مختلف

گرچه چشم ها یکی از محیط ترین اعضای بدن هستند اما کمتر مورد توجه و مراقبت افراد قرار می گیرند. برای داشتن چشمانی سالم و درخشان لازم است از آن ها در شرایط مختلف مراقبت کنید.

استفاده از عینک آفتابی مناسب در بیرون از خانه یکی از اقدامات بسیار ضروری است. اشعه های UV به مرور باعث آسیب های جدی به چشم خواهند شد.

در صورت خرید لنز طبی رنگی حتما توجه کنید که قابلیت فیلتر اشعه های UVA و UVB را داشته باشند. همچنین لنز روزانه یا همان لنزهای یکبار مصرف لنزهای مناسب تری برایس مقابله با خشکی چشمهستند. زیرا این لنزها نازک تر هستند و به عبور جریان اکسیژن کمک می کند.

در صورت استفاده از لنزهای فصلی، لنزهای سیلیکون هایدروژل نسبت به نمونه های هایدروژل اکسیژن رسانی بیشتری دارند. که می تواند کمتر باعث خشکی چشم شود. البته بهتر است برای انتخاب نوع مناسب آن ها حتما با یک اپتومتریست مشورت کنید.

از کمپرس آب گرم و سرد برای استراحت به دادن به چشم هایتان استفاده کنید. همچنین می توانید تمرینات چشمی را برای بهبود عملکرد چشمهایتان به کار ببرید.

استفاده از قطره های چشمی

هیچ چیز بهتر از قطره های چشمی در تسکین چشم ها و برطرف کردن اثرات خشکی چشم موثر نمی باشد. استفاده از قطره های چشمی برای هیدراته کردن چشم ها نیز بسیار موثر است. اگر زیاد در معرض خشکی چشم قرار می گیرید، حتما از قطره چشم تهیه کنید. در انتخاب قطره های چشمی دقت کنید. برخی را نمی توان در صورت وجود لنز در چشم استفاده کرد.

بهترین نوع قطره ها که استفاده همزمانشان با لنزها نیز مشکلی پیش نمی آورد، قطره لنز است. استفاده از آن ها حداکثر راحتی در طول روز را همزمان با لنزهای تماسی به دنبال خواهد داشت.

توجه به چشم در زمان استفاده از صفحه نمایش

در زندگی امروزه افراد با توجه به شغل و شرایط زندگی ساعات زیادی را پشت لپتاپ و مانیتورها و حتی گوشی موبایل می گذراند. خیره شدن به صفحه نمایش به طور ناخودآگاه پلک زدن را کاهش می دهند و این باعث فشار بر چشم و خشکی چشم می شود.

تا حدی که می توانید ساعات تماشای مانیور را کاهش دهید. در غیر این صورت حتما هر 20 دقیقه برای 20 ثانیه چشمان خود را ببنید و یا نگاه خود را از صفحه نمایش متوجه سمت دیگری که حداقل40 سانتی متر دور تر از شما است، کنید.

نور صفحه نمایش را نیز به حدی تنظیم کنید که زیاد نباشد و باعث خستگی چشم هایتان شود.

نخوابیدن با لنزهای تماسی

گرچه استفاده از لنزهای تماسی جزئی افراد مخصوصا کسانی که به جای عینک از آن ها استفاده می کنند را تشکیل می دهد، اما فراموش ننکید که استفاده ی 24 ساعته از آن ها به شدت می تواند به چشم ها آسیب بزنید.

لنزهایی که در فروشگاه های سراسر ایران به فروش می رسند لنزهایی با مدت زمان استفاده محدود هستند. پس حتما با توجه به دستورالعمل لنز خریداری شده پس از 8 الی 12 ساعت استفاده آن ها را از چشم خارج کنید و از عینک استفاده کنید.

در صورت لنزهای رنگی نیز به همین صورت عمل کنید. زمانی که در خانه هستید و استفاده از آن ها ضروری نیست، آن ها را از چشمانتان خارج کنید تا چشم هایتان فرصت تنفس بهتری داشته باشند.

در نهایت هیچ گاه با لنزهایتان نخوابید. حتی چرت کوتاه مدت با آن ها به چشم آسیب می رساند. خوابیدن با آن ها تا میزان زیادی میزان اکسیژن رسانی به چشم را محدود می کند.

پس حتما قبل از خواب آنها را از چشم خارج کنید و در محلول لنز نگه داری کنید. اگر هم از لنزهای یکبار مصرف استفاده می کنید که نیازی به نگهداری در محلول لنز ندارید و باید بلافاصله پس از خارج کردن دور بیندازید.

سخن آخر

امیدواریم مطالب این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد و بتوانید باعمل به آن ها تا میزان زیادی از خشکی چشمتان جلوگیری کنید و یا به حداقل کاهش دهید.

در صورت نیاز به مشاوره برای اطلاع از قیمت لنز طبی رنگی و خرید آن ها می توانید با کارشناسان فروشگاه سی لنز در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
( پرداخت درمحل ویژه تهران )