مواد غذایی که سلامت چشم را حفظ می کنند

مواد غذایی که برای سلامت چشم مفید هستند

هر کسی می داند که غذا برای عملکرد مناسب بدن بسیار مهم است. اما آیا می دانستید که غذا نیز برای سلامت چشم ها و جلوگیری از بیماری هایی که بر این اندام تاثیر می گذارد حیاتی است؟ بله این مطلب کاملا درست است!

مواد مغذی مانند ویتامین A و E و اُمگا-سه برای سلامت چشم و جلوگیری از بیماری هایی مانند گلوکوم و چشم خشک ضروری هستند. از کجا می توانیم این مواد غذایی مهم را تهیه کنیم؟

پاسخ به این سوال راحت است! آنها در لیست غذایی افرادی که رژیم متنوع و متعادل دارند همیشه حضور دارند. برای اینکه از مزایای این مواد مغذی بهره مند شوید باید سه تا پنج مرتبه در هفته مصرف شوند. در ادامه این پست شما را با  آنها آشنا می کنیم :

خوراک تن ماهی

ماهی

اسیدهای چرب اُمگا-سه به پیشگیری از سندرم چشم خشک ( که باعث تحریک و قرمزی ) کمک می کند. همچنین گردش خون را بهبود بخشیده و میزان اکسیژن رسانی را افزایش می دهد. آنها مواد مغذی هستند که به حفظ سلامت سلول های عصبی کمک می کنند.

اُمگا-سه برای قلب و مغز بسیار ضروری است. روغن ماهی، غذاهای دریایی آب های عمیق، مثل سالمون، ماهی خال خالی، ساردین، ماهی تن، غذاهای غنی از امگا-سه می باشند.

آب هویچ

هویچ

آیا کسی هست که تابحال از مادربزرگ خود نشنیده باشد که هویچ برای چشم خوب است؟ در واقع این درست است، تمام غذاهای حاوی ویتامین A و بتاکاروتن که یک آنتی اکسیدان قدرتمند است برای مراقبت از شبکیه چشم و حفظ سلامت آن ضروری هستند.

کمبود ویتامین A در بدن می تواند کوری شبانه را ایجاد کند، که موجب کاهش بینایی در مکان های کم نور، به ویژه در شب می شود. پس حتما به حکمت بزرگان گوش فرا دهید و این غذاها را در رژیم خود قرار دهید!

خوراک تخم مرغ

تخم مرغ

تخم مرغ واقعا فوق العاده است! این پروتئین علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی، حاوی مقادیر بیولوژیکی بالا و چربی های خوب می باشد و برای چشم مفید است. آیا می دانید چرا؟

تخم مرغ حاوی مواد مغذی آنتی اکسیدان است که از تحلیل رفتن لکه زرد چشم در سالمندی جلوگیری می کند.

کلم بروکلی و اسفناج

اسفناج و کلم بروکلی

ممکن است شنیده باشید که سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج، کلم بروکلی و کلم پیچ، دارای مقدار خوبی از آهن و مواد معدنی هستند که در تولید سلول های قرمز خون مشارکت داشته و از کم خونی جلوگیری می کنند.

اما آنچه شما ممکن است ندانید این است که آنها نیز غنی از ویتامین C هستند، که دید شما را بهتر و به سلامت چشم کمک می کنند. علاوه بر خوردن کلم در سالاد یا برنج، شما همچنین می توانید آن را در آبمیوه هایی مانند لیمو یا میوه های شور قرار دهید.

خوراک گوشت

گوشت

چرا می گویند که گوشت نیز به سلامت چشم کمک می کند؟ به این دلیل که  کلسترول و فشار خون را کنترل می کند و در نتیجه باعث بهبود گردش خون می شود.

بنابراین گوشت، خون رسانی به چشم را افزایش می دهند، مواد مغذی و اکسیژن بیشتری به این اندام ها می رسانند و از فشار خون بالا و دیابت که بطور مستقیم روی چشم تاثیر می گذارند جلوگیری می کنند.

خوردن روغن زیتون

روغن زیتون

روغن زیتون برای سلامت چشم عالی است. آیا می دانید چرا؟ به این دلیل که سرشار از امگا – سه است و از مشکل بینایی دژنراسیون ماکولا ( بیماری است که منجر به از دست دادن دید غیر قابل برگشت می شود) جلوگیری می کند.

این نوع غذا از پیشرفت این بیماری ها و دیگر بیماری ها جلوگیری می کند، مانند کسانی که بیماری قلبی دارند. علاوه بر این، غذا را خوش طعم می کنند، آیا این طور نیست؟ به این ترتیب، از طریق آن می توانید سلامت چشم را بهبود بخشید.

خوردن سایر میوه ها

سایر غذاها

علاوه بر تمام این غذاها که در این پست ذکر کردیم، چندین مورد دیگر وجود دارد که حاوی همان مواد مغذی مفید برای چشم هستند. مانند :

  • پرتقال، نارنگی و سیب که حاوی ویتامین C برای پیشگیری از آب مروارید هستند.
  • توت فرنگی و تمشک که آنتی اکسیدان هستند.
  • کدو، فلفل، آووکادو که دارای امگا 3 هستند.

برای محافظت از سلامت چشم، شما نیاز به این دارید که هم مواد مغذی و ویتامین های لازم را مصرف کنید و هم اینکه برای اطمینان از سلامتی آنها به چشم پزشک مراجعه نمایید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *