روش های خارج کردن جسم خارجی از چشم | فروشگاه سی لنز

روش های خارج کردن جسم خارجی از چشم

آموزش خارج کردن جسم خارجی از چشم

نفوذ خاک یا هر نوع جسم خارجی می تواند موجب ناراحتی چشم  و تار شدن دید شما شود. اگر چیزی به داخل چشم شما نفوذ کرد مهم است بدانید بهترین و مطمئن ترین روش بیرون آوردن آن بدون اینکه به چشم خود صدمه وارد کنید کدام است و در چه مواقع به چشم پزشک مراجعه کنید :

خودتان چشمهای خود را بشورید

 

عدم مالش چشم با دست

1. اولین مطلبی که باید بدانید این است که نباید چشم خود را مالش دهید. اگر خاک یا مواد دیگری به چشم شما نفوذ کرده نباید چشم را مالش داده یا با آب بشورید زیرا باعث می شود که سخت تر بتوانید آنها را بیرون بیاورید و حتی ممکن است چشم شما دچار عفونت میکروبی شود.

حتی در صورتی که چشم شما دچار درد، خارش، و تحریک شده باشد بسیار مهم است که آنها را با دست مالش ندهید. بیشتر افراد هنگامی که خاک وارد چشم آنها می شود اولین کاری که می کنند چشم خود را مالش می دهند که این کار کاملا نادرست است.

شستو شوی دستها قبل از پاک کردن چشم

2. قبل از شستن چشم حتما دستهای خود را با آب گرم و صابون ضدعفونی کنید و اطمینان حاصل کنید که دستان شما کاملا تمیز شده است. این مهم است زیرا موقعی که می خواهید آب را روی چشم بریزید باید از دستان خود استفاده کنید.

بیرون آوردن لنز تماسی از چشم

3. بیرون آوردن لنز تماسی از چشم قبل از شستشوی آن ( آموزش برداشتن لنز از چشم ). افرادی که از لنز چشم استفاده می کنند حتما در صورت نفوذ شئ خارجی باید قبل از شستشو آن را از چشم خارج کرده و در صورتی که لنز صدمه دیده باشد باید آن را تعویض کنند.

صورت خود را به سمت پایین بگیرید

4. صورت خود را به سمت پایین نگه دارید. وقتی تصمیم گرفتید چشم خود را بشورید مطمئن شوید که صورت خود را به سمت پایین نگه داشته اید چون اگر به این صورت نباشد بجای اینکه جسم خارجی بیرون بیاید ممکن است داخل چشم شما جابجا شده و در آن محل باقی بماند.

سرتان را رو به پایین بگیرید و موقع ریختن آب چشمک بزنید. چشمک زدن باعث می شد که مجاری اشک آزاد شده و چشم شما روان تر شود و جسم راحت تر بیرون بیاید، البته تا زمانی که صوورت شما رو به پایین باشد.

شستن چشم با آب

5. شستشوی چشم ها با آب. اگر در مرحله قبلی جسم از چشم شما بیرون نیامد راه حل دوم این است که دو دست خود را پس از آنکه تمیز کردید با آب گرم پر کرده و چشم خود را داخل آن برده و باز کنید و امیدوار باشید که جسم از چشم شما خارج شود. سعی کنید به اندازه کافی فضا برای قرار گرفتن چشم در آب داشته باشید.

استفاده از سینکهای شستشو چشم

6. اگر سینکهای مخصوص شستشو بود می توانید از آن استفاده کنید. اغلب اوقات در مکان هایی مانند آزمایشگاه های شیمی، یک ایستگاه شستشوی مخصوص وجود دارد. شیر آنها طوری طراحی شده است که آب را مستقیما به چشم شما می رساند و این کار راحت تر از مرحله قبلی است که باید صورت را در آب کف دست فرو می بردید. بنابراین اگر این امکان بود حتما از آن استفاده کنید.

استفاده از پنبه

7. استفاده از یک تکه پنبه. اگر یک جسم خارجی را موقع نگاه کردن به آینه روی قسمت سفیدی چشم خود مشاهده نمودید می توانید  جلوی آینه با دست پلک خود را بالا نگه داشته و پنبه را به آرامی روی آن فشار دهید، جسم به آن چسبیده و به آرامی آن را خارج کنید. بیشتر اوقات مواد خارجی که داخل چشم هستند را می توان از این طریق بیرون آورد.

از یک چشم پزشک کمک بگیرید

 

مراجعه به چشم پزشک

مراجعه به چشم پزشک متخصص. اگر نمی توانید جسم را از چشم خود بیرون آورید حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشکان تجهیزات ویژه ای دارند که می توانند چشم شما را معاینه و از وسایل خاص برای بیرون آوردن هر چیزی استفاده کنند.

هیچوقت سعی نکنید از وسایلی مانند موچین و اشیای تیز برای بیرون آوردن جسم خارجی استفاده کنید زیرا ممکن است به چشم شما آسیب وارد کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
( پرداخت درمحل ویژه تهران )