احساس خستگی و سوزش چشم ها

احساس خستگی و سوزش چشم ها

احساس خستگی و سوزش چشم ها
وقتی که مدت زمان طولانی به انجام کارهایی از قبیل خواندن، کار با کامپیوتر، تماشای تلویزیون، بازی های ویدئویی، و کار مونتاژ می پردازیم احساس خستگی و سوزش در چشم ها بوجود می آید .در اثر استفاده بیش از حد از عضلات فشار چشم بوجود می آید که موجب اختلالات دید موقت مانند تاری دید،  سردرد تنشی ماهیچه ها می شود . پلک زدن در این مواقع کافی نمی باشد زیرا پلک بیش از حد تحریک می شود .
چند توصیه برای سالم ماندن چشم های شما :
– استفاده از عینک دودی در نور شدید آفتاب باعث می شود باعث جلوگیری از تاری دید و خستگی چشم ها می شود .
– وقتب به طور مداوم به جایی نگاه می کنید مانند کار با کامپیوتر یا کتاب خواندن به چشمان خود هر چند ساعت یک بار استراحت دهید بدین صورت که از جای خود بلند شوید، بدنتان را بکشید و به نقاط دور نگاه کنید .
– سعی کنید به هنگام مطالعه نور محیط ( نور ملایم که نه شدید باشد نه ضعیف ) کافی باشد زیرا نور شدید به چشمان شما ضرر خواهد زد .
– استفاده از نور سفید مانند مهتابی و لامپ کم مصرف  در خانه و محل کار برای چشم ها بهتر است .
-برای تجدید بیناییتان هر چند وقت يک بار چشم‏هايتان را براي چند ثانيه ببنديد .
– برای حفظ رطوبت چشمان خود به‏ خصوص اگر موقع کار به جايي نگاه مي‏کنيد به‏ طور مرتب پلک بزنيد .
– براي حفظ سلامت چشم‏ها از منابع غذايي حاوي ويتامين A استفاده کنید . مواد غذایی مانند آب هويج ( يک ليوان – 240 سي‏ سي – آب هويج، 8 برابر نياز روزانه به ويتامين A را تامين مي‏کند )،جگر، هويج، کدو حلوايي، طالبي، زردآلو، آب كدو، شلغم، چغندر، کلم بروکلي، گريپ فروت، اسفناج و ساير سبزيجات سبز تيره و برگي شکل، شير، زرده تخم مرغ .
– سعی کنید به مقدار کافی بخوابید زیرا خستگی و کم خوابی ببه چشمان شما فشار زیادی وارد می کند .
– به چشم پزشک يا اپتومتر مراجعه کنيد و با انجام تست بينايي از سلامت چشمان خود اطمینان حاصل نمایید . این کار برای افراد بالای 40 سال بیشتر توصیه می شود زیرا با افزایش سن قدرت بینایی ضعیف می شود و نیاز باشد که از عینک طبی و یا انواع لنز طبی استفاده کنید .
– در هنگام کار با کاپیوتر هر 2 یا 3 ساعت به چشمان خود برای مدت 10 تا 20 دقیقه استراحت دهید .
– برای رفع خشکی و خستگی چشمانتان آنها را قدری بمالید ( همچنین می توانید ارز قطره استريل چشمي نیز استفاده کنید ) .
– برای رفع خستگی چشم تان به آنها ورزش دهید .
هشدار :
در هنگام بروز مشکل در چشمتان قبل از انجام هر کاري به پزشک مراجعه کنيد زیرا توصیه های بالا نمی توانند جايگزين درمان پزشکی شود .

سوال دارید؟