لنزهای تماسی سفارشی | فروشگاه سی لنز

لنزهای تماسی سفارشی

لنزهای تماسی سفارشی

لنزهای تماسی سفارشی گزینه ای مناسب برای افرادی است که نمی توانند به علت داشتن مشکلات انکساری خاص از لنزهای معمولی استفاده کنند. به عنوان مثال افرادی که دچار بی نظمی های شدید در قرنیه هستند و آستیگمات های شدید دارند این نمونه برای آن ها کاملا مناسب خواهد بود.

همچنین افرادی که پس از استفاده از لنز طبی احساس راحتی ندارند می توانند از این لنزها بهره ببرند. لنزهای تماسی سفارشی به دو صورت لنزهای سخت (RGP و GP) و هم نرم تولید می شوند. این ها معمولا دید واضح تر و شفاف تری نسبت به هنمونه های معمولی ارائه می دهند.

همراه ما باید تا در ادامه بیشتر با ویژگی های هر گروه از این ها آشنا شوید.

لنزهای تماسی سخت سفارشی

عموما این طور گفته می شود که لنزهای نفوذ پذیر به گاز یا همان لنزهای سخت دید واضح تر و بهتری نسبت به لنزهای نرم دارند. این لنزها برای افرادی که آستیگماتیسم های نامنظم و شدید دارند تجویز می شود. معمولا ایرادی که بر این لنزها می گیرند، دوره تطبیق نسبتا طولانی آن است.

طراحی این لنزها به گونه ای است که بین لبه لنز و سطح چشم یک فاصله ی کوچکی ایجاد شود. این فاصله باعث می شود که اشک در پشت لنز چشم جریان پیدا کند. بدین ترتیب علاوه بر اینکه چشم کمتر خشک می شود، اکسیژن بیشتری به چشم می رسد. بنابراین سلامت چشم در استفاده از این نمونه بهتر حفظ می شود.

 اما متاسفانه این فاصله ی لبه های لنز باعث حرکت آن در هنگام پلک زدن می شود که استفاده ی آن را برای برخی ناراحت کننده کرده است. همچنین افرادی که فرم قرنیه ی نا متقارن دارند، تطابق لنزهای GP با چشمشان کمی سخت تر است. این باعث افزایش ناراحتی و متغیر شدن بینایی می شود.

لنزهای تماسی سخت سفارشی تمامی این محدودیت ها و مشکلات لنزهای GP را از بین برده اند. استفاده از فناوری های پیشرفته تر برای ساخت این نمونه های سفارشی، لذت استفاده از لنزهای سخت را بهبود داده است و وضوح دید پایداری را برای فرد ایجاد کرده است.

این ها در نحوه ی اندازه گیری چشم و طراحی تفاوت هایی با نمونه های معمولی دارند. نحوه ی جایگذاری این ها در چشم نیز متفاوت از لنزهای سخت معمولی است. ساخت و تولید این لنزها از پیچیدگی بیشتری برخوردار است که باعث تفاوت قیمت آن به مدل های معمولی شده است.

نحوه ی ساخت لنزهای تماسی سخت سفارشی

برای تجویز عینک و یا بهترین برند لنز چشم، چشم پزشکان سطح جلویی قرنیه را با یک وسیله ی پزشکی به نام کراتومتر اندازه گیری می کنند. این دستگاه با انعکاس نور به قرنیه، شیب دار ترین و صاف ترین نصف النهارهای چشم را تعیین می کند. برای درک بهتر این مطلب سطح چشم را مانند یک صفحه ساعت در نظر بگیرید. خطی که عدد 3 به 9 و 12 را به 6 وصل می کند نصف النهارهای چشم هستند.

لنزهای تماسی GP با اندازه گیری سه پارامتر انحنای شیب دارترین نصف النهار، صاف ترین نصف النهار و جهت گیری صاف تربن نصف النهار ساخته می شوند. منظور از جهت گیری صاف ترین نصف النهار این است که این نصف النهار افقی است یا عمودی. سازنده لنز بر اساس این اندازه گیری ها منحنی های آن را تعیین می کند تا بیشترین تناسب و راحتی را در چشم داشته باشد. منحنی پایه پشت لنز در قسمت مرکزی به گونه تعیین می شود که اشک بتواند در پشت لنز جریان پیدا کند. انحنا در لبه های لنز نیز صاف تر است. این منحنی های صاف به تعادل و تراز آن در چشم کمک می کند.

اما اندازه گیری پارامترهای چشم برای ساخت لنزهای تماسی سخت سفارشی، پیچیده تر از این روش های مرسوم است. چشم پزشک برای سفارش این نمونه علاوه بر اندازه گیری سه پارامتری قرنیه توسط کراتومتر، از ابزار دیگری به نام توپوگرافی قرنیه برای به دست آوردن انحنای دقیق چشم با اندازه گیری چندین هزار نقطه به روی چشم استفاده می کند.

این نقاط طرح دقیقی از انحنای چشم را ارائه می دهد. متخصص چشم با استفاده از این طرح لنزی را می سازند که مطابقت بسیار نزدیک به سطح قرنیه چشم را خواهد داشت. به همین دلیل راحتی بیتری نسبت به نمونه های معمولی خواهند داشت.

به ویژه افرادی که دارای قرنیه های نامنظم و آستیگمات های شدید هستند لنزهای GP سفارشی گزینه ی بسسار مناسبی برایشان خواهد بود. در ساخت این ها از مواد جدیدتری استفاده می شوند که میزان اکسیژن رسانی به چشم را افزایش داده است. بنابراین دیگر نیازی به وجود فاصله برای نفوذ اشک و اکسیژن رسانی به چشم نمی باشد. به همین دلیل سازندگان لنزهای تماسی سفارشی میزان لیفت لبه های لنز را کاهش داده اند و آن ها را منطبق تر بر محیط قرنیه ساخته اند.

چه کسانی می توانند از لنزهای تماسی سفارشی استفاده کنند؟

همه ی کسانی که مشکلات بینایی انکساری دارند و از استفاده ی لنزهای نرم خود رضایت خاطر ندارند، می توانند از لنزهای تماسی سخت سفارشی استفاده کنند.

این لنزها به علت طراحی خاص و ویژگی هایی که دارند که در قسمت قبلی نیز به آن ها اشاره شد، برای افرادی که قوز قرنیه و یا انحناهای شدید در قرنیه دارند مناسب است.  به طور کلی افراد زیر می توانند از این ها استفاده کنند:

  • افراد دارای قوز قرنیه
  • افراد دچار آستیگمات های شدید
  • افرادی که در سانحه دچار آسیب شدید چشم شده اند
  • داشتن عمل جراحی انکساری قرنیه
  • داشتن عمل ناموفق لیزیک
  • و افراد دچار پیرچشمی

لنزهای تماسی نرم سفارشی

گرچه بیشترین نمونه های لنزهای سفارشی از نوع لنزهای سخت هستند، اما در مدل های نرم نیز کم و بیش تولید می شوند. این ها ساخته شده از مواد هیدروژل سیلیکونی جدید با نفوذپذیر اکسیژن بالا هستنئد. لنزهای تماسی سفارشی نرم مناسب برای افرادی هستند که قطر چشم کوچک تر و یا بزرگتر از حد استاندارد دارند. این ها تنوع بیشتری در انحنا و توان لنز دارند.

لنز توریک نیز به طور سفارشی تولید می شوند. همان طور که می دانید این برای اصلاح دید ناشی از آستیگمات است. لنزهای توریک معمولی تنها تا 2.5 دیوگتر قادر به اصلاح آستگیمات هستند. اما نمونه های سفارشی قابلیت تصحیح با قدرت بیشتری را دارند. همچنین وضوح تصویر در این نمونه های بهتر است و دید شفاف تری را ارائه می دهد.

لنزهای تماسی سفارشی نرم در مدل های زیر تولید می شود:

  • لنزهای تماسی توریک چند کانونی: برای اصلاح عیوب انکساری ناشی از پیرچشمی
  • کنتاکت های چند کانونی مخصوص کنترل نزدیک بینی در کودکان
  • لنزهای سفارشی ساخته شده از مواد هایدروژل سیلیکون

خرید لنزهای تماسی سفارشی

تشخیص این که به لنزهای تماسی معمولی و یا سفارشی برایتان مناسب است تنها به نظر متخصص چشم بستگی دارد. پس از انجام معاینات دقیق چشمی مشخص می شود که باید از کدام نوع استفاده کنید. اصلا قبل از هر چیز بررسی می شود که آیا می توانید از لنزهای تماسی استفاده کنید یا خیر.

سفارش لنزهای تماسی نرم بسیار راحت است. بر اسای نمره ی تعیین شده توسط اپتومتریست خرید لنز طبی خود را انجام می دهید. اما سفاش لنزهای تماسی سفارشی کمی پیچیده تر است. فرایند سفارش و ساخت و نصب آن در چشن نیز کمی زمان بر تر است. زیرا همان طور که توضیح داده شد ساخت این لنزها نیازمند اندازه گیری های خاص و دقیق تری است.

نکات مراقبتی این لنزها تفاوت چندانی با مدل های معمولی ندارند. همان طور که از محلول لنز برای ضدعفونی و نگهداری آن استفاده کنید.

البته نکته ای که در مورد لنزهای سفارشی قابل ذکر است، این لنزها به گونه ای ساخته می شوند که زمان تعویض بین استفاده های لنز طولانی تر است. در صورت خریداین ها حتما از چشم پزشکتان بخواهید که شما را در مورد نحوه ی استفاده، تعویض و نکات مراقبتی از آن راهنمایی کند.

قیمت لنز طبی سقارشی گرچه نسبت به مدل های معمولی بالاتر است، اما در عوض از راحتی بیشتری و وضوح تصویر بهتری نیز برخوردار است.

استفاده از این ها جایگزین بسیار خوبی برای عمل های جراحی و یا لیزیک است. افرادی که این عمل ها برایشان مناسب نیست و یا این که از عوارض ناشی از این عمل ها نگران هستند، می توانند با اطمینان خاطر از این وسیله برای اصلاح بینایی استفاده کنند.

حتما برای دریافت مشاوره بیشتر و خرید این ها با یک متخصص چشم تماس بگیرید. کارشناسان سی لنز نیز می توانند شما را در این زمینه بیشتر راهنمایی کنند.

امیدواریم مطالب این مقاله برایتان مفید بوده باشد. در صورت هر گونه ابهام و سوالات دیگر در این زمینه با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
( پرداخت درمحل ویژه تهران )