لنزهای تماسی طولانی مدت | فروشگاه سی لنز

لنزهای تماسی طولانی مدت

لنزهای تماسی طولانی مدت

آیا دوست دارید که هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید، به جای این که به دنبال عینکتان بگردید، دیدی واضح و شفاف داشته باشید؟ اگر دوست ندارید، تحت عمل های جراحی چشم قرار بگیرید، استفاده از لنزهای تماسی طولانی مدت بهترین گزینه برای شما است.

اگر با این نوع لنزها آشنا نیستید، در ادامه اطلاعات کاملی را در مورد آن ها کسب خواهید کرد.

انواع لنزهای تماسی از لحاظ مدت استفاده

لنزهای تماسی از نظر مدت زمان استفاده به دو نوع زیر تقسیم می شوند:

  • لنزهای تماسی روزانه (لنزهایی که باید قبل از خواب از چشم درآیند.)
  • لنزهای تماسی طولانی مدت (لنزهایی که می توان در هنگام خواب نیز به چشم داشت.)

تفاوت میان لنزهای روزانه و طولانی مدت

لنز تماسی طولانی مدت با علامت اختصاری EW لنزهایی نازک تر نسبت به لنز روزانه هستند. این ها از مواد هایدروژل سیلیکون ساخته شده اند. این ماده در مقایسه با لنزهای هایدروژل باعث می شود که چشم ها تنفس بهتری داشته باشند. این موضوع زمانی که قرار است چشم برای مدت طولانی و مداومبه روی چشم باشد اهمیت بیشتری پیدا می کند.

لنزهای EW را مداوم بسته به تشخیص چشم پزشک به طور مداوم تا 7 روز و برخی دیگر را تا 30 روز استفاده کرد.

لنزهای تماسی طولانی مدت مانند لنزهای تماسی روزانه در دو نوع لنز نرم و نفوذ پذیر با گاز یا همان لنز سخت موجود هستند.

آناتومی چشم برخی از افراد به گونه است که نمی توانند لنزهای تماسی را برای طولانی مدت و در هنگام خواب تحمل کنند. به همین دلیل قبل از استفاده و خرید این نمونه ها حتما باید با چشم پزشکتان مشورت کنید.

خطرات لنزهای تماسی طولانی مدت

تحقیقات نشان داده است که خطر ابتلا به عفونت های چشمی در میان افرادی که با لنزهای خود می خوابند بیشتر است.

استفاده ی مداوم و بی وقفه از لنزها بدون شست و شو و ضدعفونی کردن آن ها باعث می شود که به مرور تجمع میکروب ها و پروتئین ها بر روی لنزتان بیشتر شود. این باعث گیر افتادن میکرو ارگانیسم های خطرناک بین لنز و چشم شما می شود.

میکروب ها در محیط های گرم و مرطوب و زیر لنزهایتان رشد می کنند. مخصوصا زمانی که خواب هستید و چشمانتان بسته است امکان فعالیت راحت تر برای آن ها فراهم می کنید. زیرا زمانی که خوابید و چشمانتان بسته است؛ وجود لنز تماسی، اکسیژن رسانی به سطح جلوی قرنیه چشم را کاهش می دهد. بنابراین چشمانتان قادر به مقابله با عفونت های چشم نمی باشد.

اثرات عفونت های چشم از قرمزی چشم تا مشکلات جدی تر مانند کراتیت آکانتاموبا و عفونت های قارچی که منجر به از دست رفتن بینایی می شود، متغیر است.

استفاده ی مداوم از لنزها خطر ابتلا به این مشکلات را تا میزان قابل توجهی افزایش می دهد. اما چیزی که باعث تایید شدن لنزهای تماسی طولانی از طریق سازمان های بهداشتی شده است، تغییر نوع فناوری ساخت آن ها می باشد.

پیشرفت علم و دانش و استفاده از مواد خاص مانند، سیلیکون هایدروژل باعث افزایش اکسیژن رسانی به قرنیه شده است. بدین ترتیب خطر هیپوکسی که قرنیه را مستعد در برابر التهاب و عفونت می کند را کاهش می دهد.

 لنزهای تماسی طولانی مدت نرم و سخت

لنزهای نرمی که برای استفاده ی طولانی مدت تجویز می شوند، یکبار مصرف هستند. یعنی بسته به مدت زمانی که روی بسته بندی درج شده است، یک هفته تا 4 هفته پس از استفاده دور انداخته می شوند. یعنی نمی توانید پس از یک هفته استفاده آن را از چشم خارج کنید و ضدعفونی کنید و مجدد برای یک هفته ی دیگر استفاده کنید.

تعویض به موقع لنز طبی و رنگی باعث کاهش تجمع پروتئین ها، لیپیدها و دیگر رسوبات لنز می شود که باعث ایجاد مشکلاتی مانند التهاب عفونت در چشم می شود.

لنزهای تماسی طولانی مدت سخت نیز به همین صورت است. نظر برخی از پزشکان این است که برای استفاده ی طولانی مدت لنزهای تماسی سخت بهتر هستند. زیرا این لنزها سایز کوچکتری دارند و کمتر سطح چشم را پوشش می دهند. همچنین پس از هر بار پلک زدن آزادانه حرکت می کنند. بنابراین احتمال گیر افتادن میکروب های عفونت زا در زیر آن ها کمتر است.

توصیه چشم پزشکان برای خرید لنزهای تماسی طولانی مدت

همان طور که اشاره شد این لنزها دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) هستند. داشتن این تاییدیه خیال مصرف کنندگان را در رابطه با ایمن بودن آن ها مطمئن می کند.

اما چشم پزشکان برای کاهش خطرات استفاده ی مداوم لنزها، استفاده ی آن ها را کمتر توصیه می کنند. تنها در شرایط خاص مانند مسافرت رفتن، تفریحات آخر هفته آن ها را مناسب می دانند.

از نظر متخصصان چشم، بهترین نوع لنزها، لنزهای تماسی یکبار مصرف هستند. لنز یکبار مصرف کمترین خطر آسیب به چشم را دارد. این لنزها که در فواصل کوتاه مدت تعویض می شوند، نمی توانند هیچ گونه خطری برای چشم داشته باشند.

پس ازآن لنز فصلی و در نهایت لنزهای سالانه و لنزهای طولانی مدت پیشنهاد می شوند. علیرغم بهبود ساختار لنزهای تماسی طولانی مدت و در نظر گرفتن نکات ایمنی در مورد آن ها، همچنان چشم پزشکان اتفاق نظر دارند که استفاده از لنز چشم در هنگام خواب عاری از خطر نمی باشد.

یک راه دیگر برای کسانی که دوست دارند، همواره بینایی بدون عیب و نقص داشته باشند،عمل های جراحی لیزریک است. علم در این باره نیز بسیار پیشرفت کرده است و دوره ی نقاهت و عوازض آن به شدت کاهش پیدا کرده است. اما برای انجام این عمل باید حداقل 18 سال سن را داشته باشید و نمره ی چشمتان نیز ثابت شده باشد.

توصیه های ایمنی در صورت استفاده از لنزهای تماسی طولانی مدت

در هر صورت اگر تمایل به استفاده از لنزهای تماسی طولانی مدت را دارید، حتما هر روز صبح ظاهر چشم هایتان را از لحاظ قرمزی و همچنین بینایی تان را کنترل کنید.

در صورتی که با تاری دید مواجه شدید و یا این که رگه های قرمز رنگ را در چشمانتان مشاهده کردید، باید لنزها را از چشمتان خارج کنید و به چشم پزشک مراجعه کنید.

عدم توجه به این علائم هشدار دهنده می تواند سلامت چشم هایتان را به خطر بیندازد. پس فورا و بدون فوت وقت این اقدامات را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
( پرداخت درمحل ویژه تهران )