خطرات خوابیدن با لنزهای تماسی | فروشگاه سی لنز

خطرات خوابیدن با لنزهای تماسی

خطرات خوابیدن با لنزهای تماسی

خوابیدن تصادفی با لنزهای تماسی مشکل جدی برای چشم ایجاد نمی کند. اما خوابیدن طولانی مدت با آن ها بسیاز خطرناک است و می تواند منجر به عفونت، زخم قرنیه و حتی نابینایی شود.

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) نیز همواره تاکید کرده است که از لنزهای تماسی در طول شب استفاده نکنید؛ مگر این که نوع لنزتان برای استفاده از شب مناسب باشد.

تنها لنزهایی که می توان شب موقع خواب نیز آن ها را به چشم داشت لنز چشم دائمی یا همان لنزهای شبانه روزی است. با توجه به عدم موجودی این نوع در ایران پس استفاده از لنزها در هنگام خواب به کلی منتفی می شود.

یکی از دلایل اصلی منع خوابیدن با لنزها، افزایش خطر عفونت چشم است. طبق آمار اعلام شده خوابیدن با لنزها تا بین 6 تا 8 برابر احتمال عفونت در چشم را افزایش می دهد.

برای این که کاملا متوجه شوید خوابیدن با لنزها باعث ایجاد چه مشکلاتی برای چشمهایتان می شود، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

خوابیدن با لنزهای تماسی

علی رغم این که خوابیدن با لنزهای تماسی به شدت نهی شده است، اما باز هم بسیاری از افراد با پشت گوش دادن این توصیه سلامت چشم هایشان را به خطر می اندازند. در خوش بینانه ترین حالت خوابیدن با آن ها می تواند منجر به خشکی چشم و در بدترین حالت می تواند باعث نابینایی شود.

خوابیدن با لنزهای تماسی طیف وسیعی از مشکلات چشمی مانند کراتیت قارچی، کراتیت آکانتامبا و عفونت انگلی را ایجاد خواهد کرد.

همچنین در بعضی موارد زخم قرنیه نیز گزارش شده است. علت این که خوابیدن با لنز چشم باعث زخم قرنیه می شود این است که استفاده از لنز در طول شب میزان اکسیژن به چشم را کاهش می دهد. بدین ترتیب چشم تحت فشار قرار می گیرد.

همچنین خوابیدن با آن می تواند باعث آسیب میکروسکوپی به سطح قرنیه شود و آن را نسبت به عفونت ها آسیب پذیر کند.

شایع ترین مشکلی که خوابیدن با آن ها برای چشم به دنبال خواهد داشت التهاب قرنیه است. در این حالت چشم قرمز و دردناک می شود. گاهی اوقات با ترشحات غیر معمول نیز همراه است.

این مشکل گرچه با یک دوره استفاده نکردن از لنز و همنچین استفاده از قطره های چشمی به راحتی درمان می شود؛ اما بهتر است قبل از ابتلا به همچین مشکلی با درست استفاده کردن از لنزها و رعایت نکات گفته شده توسط متخصصان از بروز همچنین مشکلاتی در چشممان جلوگیری کنیم.

چرا خوابیدن با لنزها باعث افزایش خطر عفونت می شود؟

قرنیه انسان برای سالم ماندن نیاز به هیدراتاسیون مناسب و اکسیژن دارد. پلک زدن باعث می شود چشمانتان مرطوب شود و اکسیژن از طریق اشک تولید شده به چشمتان برسد.

با قرار گرفتن لنز بایوفینتی به روی چشم میزان اکسیژن و رطوبت دریافتی به چشم محدود می شود. وقتی با آن ها می خوابید این محدودیت شدیدتر و جدی تر می شود.

این امر باعث می شود که قرنیه وارد چالش جدیدی برای مبارزه با میکروب ها شود. بدین ترتیب چشم ها در برابر عفونت حساس تر و آسیب پذیر تر می شوند.

علائم عفونت چشم

اگر تصادفی و یا عمدی با لنزهایتان خوابید و علائم زیر را مشاهده کردید، سریعا به یک متخصص چشم مراجعه کنید.

  • تاری دید
  • ترشحات بیش از حد
  • قرمزی چشم

عفونت های چشمی اگر به موقع درمان نشوند و یا درمان مناسبی برای آن ها انجام نشود، منجر به آسیب قرنیه شود. که در این صورت نیاز به جراحی پیوند قرنیه خواهد بود. در موارد شدیدتر نیز ختی منجر به از دست رفتن بینایی خواهد شد.

راهکارهایی برای مقابله با خطر عفونت چشم

اگر دوست دارید از سلامت چشم هایتان مراقبت کنید و هیچ وقت در حین استفاده از لنز رنگی ارزان دچار عفونت چشم نشوید نکات زیر را به خاطر بسپرید.

  • خارج کردن لنزها از چشم هنگام رفتن به استخر و یا حمام، انجام این کار از گیر انداختن باکتری های موجود در آب توسط لنز و انتقال آن به چشم جلوگیری می کند.
  • شست و شوی اصولی لنزها توسط محلول لنز
  • تعویض به موقع جالنزی
  • عدم استفاده ی بیش از دوره ی مصرف مجاز از لنز
  • شستن دست ها قبل از برداشتن لنزها
  • استفاده از لنزهای با طول عمر کوتاه تر مانند لنزهای یکبار مصرف و یا فصلی

همان قدر که استفاده از لنزها راحت است و باعث بهبود بینایی بدون هیچ گونه دردسر و مشکلی می شوند، توجه به نکات گفته شده برای استفاده از ان ها اهمیت دارد.

از همان ابتدای عمر خودتان را عادت دهید که طبق اصول از آن ها استفاده کنید. بدین ترتیت تمامی این کارها به صورت روتین در زندگی روزمره تان ثبت خواهد شد.

درآوردن لنز قبل از خواب مانند مسواک زدن کاری بسیار ضروری است. همان طور که مسواک زدن را برای مراقبت از دندان هایتان انجام می دهید این کار را نیز باید برای مراقبت از سلامت چشم هایتان انجام دهید.

امیداوریم با رعایت نکات بهداشتی هیچ وقت در حین استفاده از لنزهای تماسی دچار مشکل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
( پرداخت درمحل ویژه تهران )